الأحد، 1 يناير، 2012

ملاحظات وخواطر 26

- كل مسلم بما فيهم انا معرض للاصابة بفيروس الاخوان والسلفيين.. بس انا خدت حصانة وتطعيم .. وناس زيى خدوا تطعيم .. وناس لا

 
- اللى يقولك الاخوان معتدلين عن السلفيين اقلع اللى فى رجلك وكسر دماغه .. عشان مش ناقصين اغبيا


- مصر تكره شعبها وتتبرأ من شعبها الاخوانى السلفى .. وتطلب اخلاءها منه .. واستبداله بشعب علمانى محترم تقدمى
 

- Robert Melad
الانبا شنوده يدعو الاخوان والسلفيين و الجماعات الاسلاميه و منتدبين عن المجلس العسكري ....شوفو كده ياجماعه حد تاني كده من الناس اللي قتلت و سحلت وداست علي البلد برجليها ..لا نكون ناسيين حد ..علشان بس الصحبه تحلي ...وبصراحه ما جمع الا ما وفق


- Wagih Jacoub
بشري سارة...ارسلت الكنيسة دعوات لحضور قداس عيد الميلاد لكلا من حزب الصالة والعوا والحرية والعدالة وحزب النور......وبناء عليه الدعوة مفتوحة للاعتصام داخل الكاتدرائية لمنع الارهابين قتلة اولادنا وحارقي كنائسنا من دخول كنسائسنا.....اسف جدا ياقداسة البابا غير مقبول


 
- لا شك أن وزارة الداخلية لديها تعليمات منذ فبراير الماضى بألا تقبض على أى إخوانى أو سلفى مهما قال ومهما فعل
لن أقول مثل الدياثيث : دعوا الاسلامجيين يحكمون

بل سأقول : دعوا الشعب المصرى أفيونجى الدين يذوق طعم الشبشب الاسلامى الذى اختاره وهو يحطم جمجمته .. فهو - اى شعبنا - من عشاق الماسوشية .. يحب جدا الضرب والاهانة سواء باسم الدين او باسم اى شئ اخر

وعندها سيكون ابشع الاشياء على نفوسهم - نفوس الشعب المصرى - سماع اية قرانية او حديث نبوى وسيكرهون الاسلام وكل ما له علاقة بالاسلام وسيكرهون اهلهم ان انشأوهم على الاسلام .. اصبروا فقط .. إنى أرى الأمر كأنه يجرى أمامى فى هذه اللحظة .. واضحا كالشمس



- Ahmed Samer
‎* كانت اقصى امانيهم ان نترك لنسائهم العاهرات الحرية في التجول في شوارع المحروسة باكياس القمامة السوداء دون منع او ملاحقة _ قالت النخبة ... نعععععم من حقهم ان يمارسوا حرياتهم والنقاب حرية شخصية " وماذا عن حرية النساء في السير عاريات تماما " * كانت اقصى امانيهم ان يقيموا احزاب لهم وخالفوا الدستور _ فقالت النخبة نععع...ععععم انهم فصيل في المجتمع من حقة الممارسة السياسية "ماذا عن حزب للبلطجية او حزب لمدمني المخدرات .... اليسوا فصائل من نسيج المجتمع" * كانت اقصى امانيهم ان تظل المادة الثانية العنصرية قائمة في الدستور الجديد _ فقالت النخبة نععععععععععم الاسلام دين الدولة ولا جدال في ذلك احد القوادين " حزب الوفد عمره ما كان ليبرالي والوفد يرفض العلمانية ! " *لا بديل عن اقامة الشريعة الاسلامية واحكامها _ فقالت النخبة نععععععععم الشريعة شيء لطيف ومبهج ولكن دعونا نتفق على طريقة التطبيق ومراحلها * الاقباط لا يتولون الوظائف العليا كرئاسة الجمهورية وورئاسة الوزراء والجيش _ فقالت النخبة الكنسية نعععععععععععم نعم لتطبيق الشريعة على المسلمين ونحن نطبق شريعتنا " اين المواطنة وسيادة وتوحيد القانون والنسيج الواحد في دولة المسلم والمسيحي ؟ " * الاقباط كفار فكيف لهم دخول البرلمان والعمل من خلال المؤسسة التشريعية _ فقالت النخبة الكنسية نعععععععععععم سنعيش في امان ووئام في ظل الحكم الاسلامي الرشيد ونذهب سويا لمقرات الحرية والعدالة لنهنئهم على فوزهم بالانتخابات * الامر بالمعروف والنهي عن المنكر _ فقالت النخبة نععععععععععععم ولكن ليس بالطريقة السعودية * قريبا .....ناخذ منكم السبايا ام تريديون دفع الجزية ؟ _ فقالت النخبة الاتنين .... فلتأخذوا الاثنين الاهم ان ننال رضائكم مزيدا من الانحناء ...مزيدا من الخوف ....مزيدا من عدم الرغبة في المواجهة هو مزيدا من خسارة القضية تسويف الامور والباس الباطل بالحق والحق بالباطل لابد ان يؤدي بنا الى تلك الكارثة الاعتماد على قطعان من الماشية ...حفنة من البرجوازيين يطلقون على نفسهم النخبة لادارة المواجهة برعونة وضعف ووهن سبب ما نحن فية حيواااااان متطرف وهمجي وارهابي يريد الفتك بك ... ومنهجهة و افكاره قائمة على نهش عرضك واذلالك وقهرك وحرمانك واقصائك وتلطيخ ايدية بدمائك لا سبيل لك في القضاء علية الا ان تجعل نصب عينيك اقصى امانية في ان ينال الموت رحمة من عذابك توحشوا وتطرفوا واقسوا وتشرسوا في مواجهة هذا السرطان المسمى بالاسلام السياسي والا فعليكم الاستمتاع والاستمتاع والاستمتاع والاستمتاع والاستمتاع بالعبودية الكثير لا يصل للمتعة القصوى الا عندما يرتدي ثوب العبودية !! الاباده للاسلاميين .... الابـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاده بكل ما تحمله الكلمة من معنى المعركة محتاجة دكر وعلى المتردد والمتهاون الانسحاب !!

 

- امتى هنعرف ثقافة الحفاظ على "قدسية" علم بلدنا ؟
ممنوع المساس بية تحت اي ظرف
علم... الوطن هو شرف الوطن
لا يتحط علية الشهادة ولا يتحط علية صليب ... ولا يتحط علية حتى هلال بيحتضن صليب
ولا كمان يتحط علية 25 يناير ؟
امتى هنتعلم ثقافة غناء نشيد بلدنا صح ... من غير ما ننشز ومن غير ما نقدم ومن غير ما ناخر مع الموسيقى وتبقى الموسيقى في حتة واحنا بنتهته بالكلام في حتة تانية !
امتى هنتعلم اننا اول ما نسمع النشيد في اي مكان نقف ونغنية !!See More
By: Ahmed Samer

 

- نحن بحاجة لان يخرج خالد يوسف فيلما اخر بعنوان هى فوضى لا يكون فيه حاتم امين الشرطة المكروه من الجميع .. بل يكون فيه حازم ابو اسماعيل او اى اخوانى وسلفى المكروه من الجميع ..

 
- مبارك ايه وسادات ايه .. الاربعين سنة دى كانت منتهى الدلع بالنسبة للى جاى ..

 
- الحزن الحقيقى والقرف الحقيقى والعذاب الحقيقى جاى لسه قدام على ايد الفائزين بالبرلمان .. الاخوان والسلفيين


- Maged Adli
امريكا عايزة ..... الاخوان
اسرائيل عايزة ..... الاخوان
البرادعى ادوهم فرصة.....الاخوان
عمرو حمزاوى سلموا السلطة لرئيس مجلس الشعب القادم....الاخوان
... ايمن نور انتخبت.....الاخوان
... ... علاء عبد الفتاح انتخبت ....الاخوان
ام عيلاء عبد الفتاح انا مش خايفة من .....الاخوان
آباء كهنة اتوقع حياة كريمة للاقباط في ظل حكم.... الاخوان
الشعب اختار الفستان البمبى وطبعا انتخب ....الاخوان
عرفتوا ليه عايزيين يتخلصوا من الجيش لانه العقبة الوحيدة لتحقيق مخططهم اللى اتفقوا عليه كلهم وهو تقسيم مصر فوقوا البلد هتروح في داهية
 


- Amani Saad
قلت انو نظام بن علي نظام فاسد و قاتل يجب ان يسقط فعارضوني و طلعت انا الصح و هم المخطؤون
...
قلت انا حركة النهضة حركة استغلالية تستغل الدين للوصول للسلطة ، فعارضوني و طلعت انا الصح و هوما الغالطين
قلت انو الي يصير بليبيا خرج عن الثورة و هدا احتلال غايته سرقة الثروات .. فعارضوني و طلعت انا الصح و هم المخطئون
... قلت انو قنوات الجزيرة و العربية ... هم ادوات صهيوامريكية غايتهم تفتت الوطن العربي... فعارضون...ي و طلعت انا الصح و هما الغالطين
قلت انو الي يصير بسوريا ليست بثورة و لاكنها مؤامرة خارجية غايتها ضرب محور المقاومة .... فعارضوني و جاؤوا ضدي و طلعت انا الصحيحة و هم المخطؤون
قلت انو بسوريا فما مجموعات مسلحة ارهابية تقتل و تخطف و ... في الجيش السوري و المدنيين .... فعارضوني و طلعت انا الصح و هم المخطؤون
قلت انو قطرائيل هي خطر حقيقي عالامة العربية... و عارضوني و طلعت انا الصحجيحة و هوما الغالطين
قلت انو الرئيس المرزوقي رغم انه مناضل لاكنه في اول فرصة ارتمى في احضان قطر و امريكا و .... و عارضوني و طلعت انا الصحيحة و هم المخطؤون
قلت انو الانتخابات بتونس و مصر مزووووووووووورة ...كل الناس جائت ضدي و طلعت انا الصح و هم المخطؤون
قلت انو مؤتمر المجلس الاسطنبولي بتونس هو عار على تونس ما بعد الثورة .. و عارضوني و طلعت انا الصحيحة و هم المخطؤون
قلت انو ليبيا ما بعد الزعيم القدافي هي مثل العراق ما بعد حكم صدام .... فعارضوني و طلعت انا الصح و هم المخطؤون
قلت انو االثورة البحرينية هي ثورة شعب مقهور ضد طاغية و ليست بطائفية ... فعارضوني و طلعت انا الصحيحة و هم المخطؤوون
قلت انو الشيعة مثلهم مثل السنة .. لهم الحق بالمطالبة بحقوقهم... فعارضوني و طلعت انا الصح و هم المخطؤون
قلت انو في تونس و مصر ما بعد الثورة لم يتغير شي و الثورتان سرقتا من الاخوان و .... فعارضوني و طلعت انا الصح و هم المخطؤون
قلت انو الاخوان المسلمون هم عملاء لامريكا و اسرائيل بتمويل قطري و دعم تركي ... فعارضوني و طلعت انا الصح و هم المخطؤون
قلت انو النظام السوري هو نظام قوي يستمد شرعيته من شعب جبار و لن يسقط ..فعارضوني و طلعت ايضااااااااا انا الصح و هم المخطؤون
...

و خلاصة القول
هدا ليس غرورا مني و لاكن دائما كلامي أنا الصح و هم المخطؤون
فهنيئا لي بدكائي و هنيئا لهم بغبائهم
 


- كسبتم ايه يا ثوار التحرير .. غير انكم ضيقتم الحريات باسم الشريعة على شعب مصر .. وحطيتم مصر على اول طريق افغانستان والكيان السعودى اللعين .. على اول طريق الدولة الدينية على ايد حبايبكم وقياداتكم الاخوانية السلفية .. وفوق ده كله خونة برضه وعملاء وحلفاء لامريكا واسرائيل .. كسبتم ايه


- Eng Fredy
"العسكر متواطىء و متحالف مع الإخوان و السلفيين" … أشهر جملة متداولة بين معظم الأطياف السياسية و الجموع التى تتواجد فى التحرير التى خسرت معركة البرلمان لصالح التيار الاسلامى هذه الأيام و منها نفهم أن هناك عدوان رئيسيان يعطلان بشكل رئيسى تقدم مصر نحو دولة حديثة ديمقراطية علمانية.

( العدو الأول: العسكر) + (العدو الثانى: الإخوان و السلفيين)

... لو أسقط من هذه المعادلة العدو الأول (العسكر)، سيتبقى العدو الثانى (الإخوان و السلفيين).

السؤال: كيف ستتم المواجهة و التعامل مع العدو الثانى (الإخوان و السلفيين)؟ مع الأخذ فى الأعتبار انه على الأقل أكثر من 65 مليون مصرى متضامنين كليا و جزئيا مع الأخوان و السلفيين
 


- يا ريت تنضرب كنيستين تلاتة بايدى سلفية او اخوانية .. يمكن الكهنة المنبطحين يبطلوا انبطاح ..

والمتواكلين المسلمين والمسيحيين بتوع الدعاء دون عمل .. والمنتظرين الملائكة تنصرهم دون ان يتحركوا ويتدربوا على السلاح وعلى حرب العصابات .. يفوقوا من الدروشة
 

- Rezzo Az المسيحين المصرين ظراف اوي و منبطحين اوي عملنا صفحة لرفض دعوة العسكر لقداس الميلاد و مش واخدين بالكم ياعبيد يااولاد العبيد يا تربية العبيد و السبي و الحقارة و الانحناء من السلفين و دعوتهم لحماية الكنائس تمهيدا لتحويلكم رعايا الدولة الدينية يالا ياخواجة منك ليه ده هيبقى اسمك انتم مابتقروش تاريخ طيب مش عارفين حاجة كدة خالص.... مبروك عليكم رعاية السلفين الفتوة الجديدة يا ..............العسكر مش اولوية نضال اي عاقل يا قطيع ضال اشعر بالعار كل ماتذكر انتمائي لكم طول عمركم مابتقدروش على الحمار بتقدروا على البردعة يبدو ان تربية ........دي مالهاش حل........... زعلانين من العسكر و هتسيبوا الاخوان يحملولنا الكنايس و يتصوروا و يعملوا دعاية وسط البقر على حسابنا يا قوادين مافيش فيكم فايدة ابدا يبقى عندكم عقل و نخوة و شرف ابداااااااااا.............مبروك عليكم نتاج غبائكم الميئوس اصلاحه يالا يا .............جهزوا اللبس الاسود والعمائم السوداء عسكر ايه يا معدومين الرؤية هو اي عبيط يهيجكم في اي اتجاه تهيجوا و خلاص مافيش مخ يسقط حكم العسسكر دلوقت يبقى يحيا حكم الاخوان انتم مين ايه مافيش دم خالص ماعندكمش احساس كرامتكم تم استئصالها الي موت ولادنا في ماسبيروا العسكر صحيح بص الي حرض عليهم جاي يحميكم ههههه مبروك عليكم الفتوة الجديددددددددددددد انا زهقت منكم بجد و كل ماحاول اصفى لكم ماعرفش .........الاعباط الارثوذكس حالة مرضية ميئوس منها فعلا الي بيساندوا الانظمة منهم اغبياء............... و الي ضدها غبائهم اكثر و اوسع انتشار هي جزمة العسكر رحيتها اقذر من جزمة الحكام الجدد و الدولة الجديدة مش عارف اقول فيكم ايه سموه نرفض حماية السلفين و الاخوان للكنائس و سنحتفل بالعيد مع باقي المصرين الحقيقين ....و ساعتها ضموا العسكر للاخوان و السلفين بس هقول ايه هم دول الي قادررين عليهم علشان متكتفين ومايقدروش يعملوا حاجة ضد الاخوان و السلفين مجالب ستهم امريكا يالا يابني و يابنتي منك ليه خدموا على سيادكم الجداد ....... سايبين عملاء الامريكان ال سعود يحموكم برة الكنيسة و يتصوروا وهم بيحموكم اعمل ايه فيكم اتبرى منكم ازاي لازقين في جتتي اعمل فيكم ايه انظف منكم ومن غبائكم ازاي ؟؟؟؟؟؟؟
 


- بصوا يا جماعة ودى نصيحتى او توصيتى لجميع المصريين مسلمين ومسيحيين وبهائيين وملحدين الخ .. لا تحملوا السلاح حاليا ولكن تدربوا عليه وتجهزوا فالايام لا امان لها .. كانكم فى فترة تجنيد .. اللى دخل الجيش هيراجع بس على معلوماته القتالية .. واللى ما دخلش يتدرب .. ده كله يكون سرا .. كانكم ضباط احتياط ممكن يتم استدعءكم فى اى لحظة .. وكلامى ده للرجال والنساء .. لكن طبعا الرجال عليهم المعول الاكبر

خليها احتياط يمكن تلجاوا اليه فى النهاية مضطرين على الاقل للدفاع عن انفسكم لما تسوء الامور

وكلام بيشوى صح فى ناحية ان المسيحيين لو حملوا السلاح هيتقلب عليهم المسلمين المغيبين .. ولذلك انا اطالب كل رافض للاخوان والسلفيين سواء كان مسلم او مسيحى بالتدرب والتجهز ليوم اسود ممكن ييجى .. والمطلوب ابسط شئ ان يسكت الكهنة ما داموا لا يستطيعون الا الانبطاح يا ريتهم يسكتوا لا يؤيدونا ولا يؤيدوا الاخوان والسلفيين خليهم على الحياد احسن ....... وفعلا تمن حماية الكنايس هيكون الجزية لانهم قالوها صراحة ان الجزية هى تمن حمايتنا للاقليات .. حمايتهم الظاهر من المسلمين


 
- أردنا أن يتمصر الحجاز ونجد (الكيان السعودى) .. فتسعودت مصر

فيا حسرة على شعب مصر المنبطح لآل سعود وسلفييهم وإخوانهم




- المشكلة ان صديقتنا ازميشيل تخلط الدين بالسياسة .. او بالاحرى هى تريد التواكل لا التوكل .. او تريد ان تحقق بالسلام ما تحققه الحرب .. الحرب مهمة جدا كما السلام .. وللسلام وقته وللحرب وقتها .. فاذا اعتنقنا السلام فى زمن الحرب كان تهاون...ا وتخاذلا .. حسنا هى امرأة سلام .. ولكن ما نحن فيه بحاجة الى نساء قتال ورجال قتال .. لا مانع من بعض نساء السلام .. لقد خلقنا الله باعين وايدى واسلحة وعقول الخ لانه اعطانا امورا نتخدها وقرارات نتخذها بانفسنا .. والسماء لا تمطر ذهبا ولا فضة .. والملائكة لا تنصر القاعدين عن القتال .. نحن بحاجة لشدة بأس الاسلام واليهودية فى القتال .. والى سلمية المسيحية بعد الانتصار وفى اوقات السلم وانتفاء الخطر .

ان انتظار النصر الالهى بدون اعداد العدة والسلاح مضحك جدا ولا يجوز ، فالله وكلنا كبشر بالسعى للنصر بالوسائل والاسباب .. والمثل الشعبى يقول اسع يا عبد وانا اسع معاك .. لن ننتصر بالدعاء وحده .. ازميشيل تشبه المتواكلين فى دينى .. والتواكل امر م...عيب جدا .. انا حتى الان اعترف انى لم اتدرب ولم اتخذ قرارى بحمل السلاح .. لكن لا تتخذونى فى ذلك مثلا .. كونوا اقوى منى وتدربوا واستعدوا لمثل هذا اليوم .. فالعالم تواطأ ضد مصر ولن ينصرها الا انتم بسلاحكم وعزيمتكم .. وخذوا كوبا وفيتنام وغيرها من بلدان التحرر .. وهو شى منه .. امثلة للنضال

شوف بقى الفرق بينا وبين القاعدة والسلفيين .. هما اشتغلوا وشالوا السلاح هما والاخوان وانتصروا فى النهاية بواسطة العنف .. والعنف لا يزول الا بعنف مضاد له ..
 

- Amr El Gendy
ناس بتسأل يعني ايه تفعيل المادة التانية : اولا المادة التانية صدرت في دستور 1971 بموافقه الرئيس السادات لأسباب سياسيةبحته واهم جزء فيها هو (مبادئ الشريعه الأسلامية المصدر الرئيسي للتشريع)
تفعيل هذه المادة اي مراجعه كل القوانين في الدولة و مطابقتها للشريعه الأسلامية .
بمعني اصح تفعيل هذه المادة يعني القضاء علي القانون الوضعي او اي مبادئ للعلمانية او المدنية .
طبعا نتوقع جميعا تفعيل المادة الثانية في البرلمان لذلك هم يحاربون من اجل بقائها لأن ببساطة من خلال هذه المادة يمكن اسلمه مصر بسهولة
 

- يا جماعة .. المسلمين وطابور خامس للاخوان والسلفيين

والمسيحيين وخايفين يبادوا على يد الاخوان والسلفيين لو تصدوا لهم

يبقى مفيش غير اللادينيين بقى رغم انه قلة .. لكن هما دول اللى نكون منهم جيشنا :)))

 

- كل من ستشم امريكا فيه رائحة عبد الناصر - حتى لو لم يكن مئة بالمئة مثل عبد الناصر - .. ستقتله ..

فعلت هذا مع صدام حسين

وفعلت هذا مع معمر القذافى

وتريد ان تفعل هذا مع بشار الاسد ومع حسن نصر الله



- وصيتى لكم : أى حد من المصريين يدافع عن السعودية أو آل سعود أو علم السعودية أو قراءها أو سفهاءها (يسمونهم زورا علماءها) ... لا تدخروا شتيمة ولا إهانة إلا وجهتموها إليه ..


- المسيحي والملحد واليهودي واى شخص على دين غير الاسلام مش هيحس بالازدواجية والعذاب اللى حاسه المسلم العلمانى وهو يرى الاسلام يتم استخدامه كسلاح ضد مصر وضد سوريا وضد الحضارة وضد الحريات وضد التنوير وضد الفنون وضد التمدن وضد العلمانية وضد حلاقة اللحى وضد ارتداء الملابس الغربية وضد تحرر المرأة فى ملبسها وفى كل شئ وضد كل شئ جميل عرفه وألفه ولم يرى فيه حرمة من قبل



 
- اللى يقولك البرلمان القادم باطل وعمره قصير .. اشخر له .. وقل له : بطلوا اللى بتتعاطوه بقى .. ايه الصنف المضروب ده




- ستموت مصر العلمانية لأن شعبها اختار لها فى صناديق انتخابات مجلس الشعب أن تموت .. بعيدا عن كل الرتوش والأمل اللاهي




- مش شعب مصر وشعب تونس وشعب تونس اختاروا شرع الله والاسلام - بعدما كانوا كفار من 1400 سنة لغاية 2011 -

خلاص يبقى خلوهم يدوقوا مرارة الوجه المظلم للاسلام .. وهل ينبئك مثل خبير




 
- سهل أن تنقد أديان الآخرين .. كل المتعصبين يفعلون ذلك

وصعب أن تنقد دينك .. كل التنويريين يفعلون ذلك

البطولة الحقيقية - التى لا يصدق الأوغاد امتلاكك لها ويزعمون أنك تنقدين الإسلام لأنك مسيحية - هى أن تنظرى لدينك فى المرآة وتكشفي للجميع أن له وجهان وجه مشرق ووجه مظلم .. الوجه المظلم جزء لا يتجزأ منه .. فقط ما بإمكانك فعله نسيان هذا الوجه ودفنه للأبد

وما يفعله الإخوان والسلفيون هو إحياء المسخ .. إحياء الوجه المظلم .. مما سيترتب عليه قتل الوجه المشرق .. فإما أن يبقى الإسلام مجرد وجه مظلم من رأسه حتى قدميه .. وإما أن يتصارع الوجهان ويقتل أحدهما الآخر ، ويفنيان معا






- Ahmed Samer
Eftekar El Bendary كان يا ما كان واحد مزارع اسمه جرجس، مسيحي، كان معاه ولدين، واحد اسمه مينا وواحد اسمه بطرس، جه الفتح الإسلامي سنة 20هجرية لمصر، مينا عجبه الإسلام ودخل فيه بمزاجه وبقى اسمه عبد الله، وبطرس فضل مقتنع بدينه، وعدت الأيام، وجيت أنا من سلالة عبد الله (مينا سابقا) وجارتي المسيحية من سلالة بطرس.. كل ما حد يحاول يضايقنا من بعض ويقول دي بلد المسلمين ولا دي بلد المسيحيين ولا دول مؤمنين ودول كفار بنفتكر جدنا جرجس ونترحم عليه سوى.. ده أصلك لو ناسي.. وهي دي مصر لو محدش لسة عارفها






- Ahmed Samer
اكبر 3 كذبات في تاريخ البشرية 1_ الاسلام دين وسطي ...... لا والف لا هو دين متشدد لاقصى درجة ! 2_ القران صالح لكل زمان ومكان ! 3_ الاسلام كرم المراه !




- احنا دلوقت زى اللى لا يقضى عليهم فيموتوا ولا يخفف عنهم من عذابها .. كنت الاول باعارض اندلاع ثورة فى 25 يناير 2012 .. دلوقتى باقول خليها تحصل .. يا إما تبقى زفت بالكامل ونتجرع السم السريع بلا عذاب طويل

وإما تحصل المعجزة ويتجرع الاخوان والسلفيين السم السريع وننتهى منهم







- الثورة أن يزول الطرفان : الحزب الحاكم والمعارضة (المعارضة هى الاخوان والسلفيون وحزب الكرامة وحزب الوفد الخ) ... ويحكم البلاد اشخاص جدد تماما .. ليسوا من الحزب الحاكم ولا من المعارضة ..

وعلى ذلك فكل ما جرى فى مصر وتونس وليبيا ليس بثورة بل استبدال العلمانية بالاخوانية والسلفية




- فيه ثورة هتقوم 25 يناير القادم .. هيطاح فيها بالمجلس العسكرى .. وخلى تحالفه مع الاخوان والسلفيين ينفعه .. يمكن تكون الثورة هتلغى العلم المصرى وترجع علم الملكية الاخضر .. ويمكن تحط مجلس رئاسى اخوانى سلفى من العوا وابو اسماعيل وابو الفتوح وصباحى .. ولكن مع ذلك تبقى الافضل لانها ستلقن الجيش درسا بان من أعان جبارا اخوانيا وسلفيا سلطه الله عليه ..


- مصر مربوطة بحبل سرى بتونس وليبيا فى المخطط الامريكى .. لو تونس كانت نجت هى وليبيا كنا قلنا مصر تنجو ..... ومجلس ايه اللى هيغدر بالاظلاميين .. بعدما اكتسحوا البرلمان .. يا شيخ انتو بتحلموا


- على فكرة انا جمهورية جدا ومعتزة بعلمى الثلاثى الالوان ونسره جدا .. لكن انا شايفة ان بوجود المجلس او الاطاحة به البلد بقت اسلامية خلاص .. ومفيش امل لعودتها علمانية الا بثورة دموية او حرب اهلية او اتاتورك يطلع من وسط الجيش المغسول مخه ده يطيح بمجلس العواجيز وبالاخوان والسلفيين العسكريين والمدنيين ويسرف فى قتلهم .. ويشيل الشعارات الدينية للجيش من قبيل واعدوا لهم ما استطعتم .. ويبقى جيش علمانى محترم


- احنا بحاجة الى حجاج عسكرى او مدنى يوغل ويلغ فى دماء الاخوان والسلفيين .. مش تقول لى يرجعهم السجن .. اقتل الافعى تماما واستأصل الشجرة الخبيثة من الجذور لئلا تنبت مرة اخرى


- بيقولك هيحاربوا جماعة الامر بالمعروف المصرية ..

باقولهم : ولما يكونوا هما الداخلية والشرطة قريبا هتحاربوهم ازاى :))) .. ولما يُفرض الحجاب والنقاب على المذيعات بتعليمات من وزير الاعلام الاخوانى او السلفى قريبا ، مين هيقدر يرفض .. ولما يأمر وزير الاعلام ده بمنع صور النساء فى الصحف مين هيقدر يعترض ... ابن العاص قالها : عبيدٌ لمن غلب .. استمتعوا بمن انتخبتموهم ... انجوى بالاخوان والسلفيين .. انجوى بالإسلام بجماله وقبحه


 
- بيقولك : دى مش مسلمة وعشان كده بتشتم الاسلام ..

مش مصدقين ليه انى باشتم نفسى ودينى .. مش صعبة اوى ..

هدوم بالبسها من سنين وفجأة لاقيتها مليانة براغيث وبق وقمل .. هيقول انها هدوم نضيفة !!




- بيقولك : ديانا هتدخل النار فى الاخرة ...

باقولهم : وماله .. كل اللى ييجى من ربنا كويس .. اذا كان شرط دخول الجنة تحريم الفنون ولبس الحجاب والنقاب وقطع الايدين والرجلين والصلب والجلد والرجم .. والقضاء على العلمانية والتمدن والتحضر .. وتمكين الاخوان والسلفيين من حكم مصر وتونس وليبيا وسوريا والجزائر وليبيا .... فيا مرحبا بالنار






-
انا بحب ربنا وجبريل وميكائيل واسرافيل وعزرائيل وكل الانبياء من ادم الى محمد .... لكن مبحبش اهل دينى يعنى المسلمين لانهم سبة وعار على الاسلام بتعصبهم وظلاميتهم


طبعا استثني من ذلك القلة العلمانية