الاثنين، 30 أبريل، 2012

ملاحظات وخواطر 48

واحد من دراويش العسكر امبارح بيقولى : كفياكى ظلم "لمجلسنا" .. ده لولا كان اتمسح بيكى الارض ..

 ههههههههههههههههههه .. وهو لسه ما اتمسح بيا وبكل العلمانيين والليبراليين والاقباط واللادينيين الارض .. عمل لنا المجلس بتاعك .. ده محدش يقدر يقول رايه علنا دلوقت ولا يروح ندوات خوفا من القاء الجمهور المتمدن جدا الاحذية عليه ، او ضربه او شتمه او حتى قتله ..

 عين لنا مجلسك بودى جاردات مثلا ولا حراسة خاصة ..

 يوميا المسيحيين والعلمانيين والليبراليين واللادينيين بيتشتموا ويتكفروا ويتمسح بيهم الارض ، ولا شفنا منك حماية ولا نيلة ..

 الإخوان وأبو الفتوح بتاعهم وصباحى بتاعهم هم أسعد الناس الآن بتوجيه اللعن كله إلى أنصار أبو إسماعيل

 ليفوز أبو الفتوح وصباحى بهدوء ودون جلبة

 لو الاقباط ناويين ينتخبوا الاخوان صباحى او ابو الفتوح او العوا او مرسى او الاشعل السلفى ، يبقى مقاطعتهم للانتخابات افضل واحسن .. البلد مش ناقصة خيانة وارتماء فى احضان الاسلامجيين


 ماذا تنتظرون من الجيش الاسلامجى الجبان مؤسس الأحزاب الدينية وموصل الإخوانوسلفيين للبرلمان ؟

 واحد من دراويش العسكر امبارح بيقولى : كفياكى ظلم "لمجلسنا" .. ده لولاه كان اتمسح بيكى الارض ..

 ههههههههههههههههههه .. وهو لسه ما اتمسحش بيا وبكل العلمانيين والليبراليين والاقباط واللادينيين الارض .. عمل لنا المجلس بتاعك .. ده محدش يقدر يقول رايه علنا دلوقت ولا يروح ندوات خوفا من القاء الجمهور المتمدن جدا الاحذية عليه ، او ضربه او شتمه او حتى قتله ..

 عين لنا مجلسك بودى جاردات مثلا ولا حراسة خاصة ..

 يوميا المسيحيين والعلمانيين والليبراليين واللادينيين بيتشتموا ويتكفروا ويتمسح بيهم الارض ، ولا شفنا منك حماية ولا نيلة ..


 يقولون كيف هو خائن ؟ نقول : كل من سلم مصر للاخوانوسلفيين خائن بالثلث ، ومجرم ، ولابد من محاسبته ومعاقبته .

 ولن يأتى للدفاع عنه الآن سوى دراويش الاخوانى ابو الفشوخ ومسوخ الاخوانوسلفيين وسترون






 فرحانين اوى ببراءة عادل امام وما شفتوش المصيبة اللى احنا فيها

 نصف القضاة متطرفون ونصفهم متنورون .. احدهما يدين عادل امام والاخر يبرئه .. هل ترون فضيحة قضائنا ومدى تخبطه ..

 ما يدرينا ان جاء غدا ولم نجد قاضيا متنورا على الاطلاق

 ثم لماذا برأوا عادل إمام بينما لم يردوا جائزة الدولة لسيد القمنى ؟

 ألأن عادل فنان مشهور وسيد القمنى مجرد كاتب ، والكتاب فى بلادنا لا أهمية لهم ولا حماية لهم ولا نصير لهم ؟!!!


 المجلس خائن اى نعم وهو مخ الجيش ، لكن ماذا عمن تحته ، لماذا لم ينهض منه اتاتورك واحد يحفظ علمانية مصر ويمنع مخطط اخونتها واسلمتها .. لذلك الجيش عليه وزر طاعة المجلس فى معصية مصر العلمانية

 برنامج مصر اليوم على قناة الفراعين
 اعتذار حكومة الجنزوري الي السعودية بإسم شعب مصر

 لا يمثلني اطلاقا

 بل هو اعتذار العبيد لأسيادهم

 اذا كان ده موقفك دوس شيرررر share




 Ra3D : رعد
 REMO

 النظام السعودي اعتبر الإحتجاج أمام السفارة إهانة.. أومال اعتقال وتعذيب وجلد وإهانة المصريين تعتبروه ايه؟ تسالي؟


 فى ستين داهية يا سفير السفلة ال سعود .. ونلتقى فى الرياض مع قوات اتاتورك المصرى الذى سيأتى لا محالة

 ولا عزاء للفلول الاذلاء لاعقى حذاء ال سعود


 مصر انتهت وقد اصبحت دولة نصف دينية الان ببرلمان دينى واحزاب دينية سمح بتاسيسها وانشاءها جيش له اربعون سنة حليف تحت قدمى امريكا واسرائيل والسعودية ، لا يعصي لهم امرا ، وهى على وشك ان تصبح دينية كاملة بدستور دينى ورئيس طرطور دينى او حليف للدينيين الاسلامجيين ، جيشنا خائن لعلمانية مصر ولتنويرها ومفرج عن مجرمين اسلامجيين وولاهم البرلمان وسمح لهم بتاسيس احزاب دينية والاستيلاء على النقابات والترشح للرئاسة .. وهو من شدة جبنه وهزاله لا يستطيع التصدى للاخوانوسلفيين على الاطلاق ..


 من يستعمل لى ايات انجيلية لتخديرنا وتنييم العلمانيين والاقباط عن الثورة على الاخوانوسلفيين وعن فضحهم وعن عدم التراخى ولا التوانى فى مواجهتهم ..

 فانه فى نظرى وساتعامل معه مثل اى كلب اسلامجى اخوانوسلفى يستعمل لى ايات قرانية


 ثبت الله خطى الجيش السوري الشجاع البطل ضد الاخوانوسلفيين ، شجاع وليس رعديدا ، شجاع وعلماني بحق كما يجب ، ليس كجيشنا الجبان حليف السلفيين والاخوان


 عندما ترى مدى انبطاح الكثيرين فى مصر اليوم للاخوانوسلفيين تارة ولال سعود تارة اخرى .. ثم تبريرهم - واوسخ ما فى الامر التبرير - تبريرهم بوقاحة ، انهم يتبعون الحكمة ..

 يا اخى كـ امكم على ام حكمتكم يا اخى ..

 لو الله الحكيم علم ان الحكمة ستكون هكذا لسمى نفسه الطائش عشان خاطركم

 وعى فاسد .. يدافعون عن فاروق الالبانى .. وعن الملكية .. ويهاجمون الجمهورية ..

 وعى فاسد .. يدافعون عن الانبطاح .. ويهاجمون الكرامة والجسارة والجرأة والشجاعة
 وعى فاسد .. العلمانى والليبرالى والمسيحى الذى يدافع عن انصار ابو اسماعيل وعن اى من الاخوانوسلفيين وعن الاخوانى ابو الفتوح والاخوانى مدى الناصرية صباحى
 وعى فاسد .. مصريون يرفعون اعلام الخلافة والقاعدة والعقاب السوداء والعلم الملكى الاخضر وعلم الكيان السعودى





 كل شوية زيزو يكلمنا عن الجيش التركي .. وهو جيشنا حليف الاخوان والسلفيين ولا ييجى حاجة فى ضافر الجيش التركي .. كاننا فى تركيا .. يا حاج قول لنا امتى جيشنا المرتعش هيشرب لبن السباع مع الاخوان والسلفيين ساعتها يبقى من حقه نمدحه .. انما دلوقتى مفيش عندنا له الا اللوم والتقريع والجزمة ..

 الحكاية وما فيها والقصة وما فيها ان جيشنا الباسل بالأوى هيخليها باكستان ..

 يعنى تبقى جمهورية مصر الاسلامية بدل العربية

 ويتشال النسر وتتحط الشهادتين

 او يتشال العلم خالص ويتحط علم ال سعود او علم القاعدة او علم فاروق المجحوم

 ويحط لكم رئيس فلول علمانى ظاهريا قرطاس فى الحقيقة وطرطور اول حرف من اسمه شفيق او موسى .. زى القرطاس المرزوقى التونسى .. مجرد غطاء عالمى امام العالم وامريكا واسرائيل .. والسياسة الخارجية كما هى مع امريكا واسرائيل والتآمر كما هو

 والسياسة الداخلية هيطلعوا دين ام الشعب بالمصحف والفقه والسنة ..

 والبرلمان الدينى كما هو والاحزاب الدينية مستمرة وفى علو والدستور الدينى على وشك ..

 وشوية الممثلين الخولااااااااااا والممثلات المتنااااااااااااااااااا يتحجبوا ويقولوا كنا اخوان ولم نكن نجرؤ

 وواحد خو زى حمزاوى كده من جوارى وغلمان الاخوان ، او زى صباحى برضه من جوارى وغلمان الاخوان والسلفيين .. واحد شاذ زى ده يستمر فى تجميل الوجه الاسلامجى القبيح لمصر ..

 وواحد زى البرادعى او غيره من النخبة - ال نخبة ال - يشتم لك فى ثورة يوليو ويلعن لك فى العلم المصرى الثلاثى الالوان ذى النسر .. ويرفع علم عفن الخبز الاخضر ، علم الخيار والملوخية والترجيع ابو هلال ونجوم ، او ابو شهادتين مفيش فرق ، كله قئ .. ويقولك احنا عايزين دولة مدنية ورئيس مدنى .. طب يا حبيبى واذا كان اسلامجى .. هيقولك وماله ما هو مدنى احسن من العسكرى .. طب يا خويا واذا كانت الحكومة حكومتك هيقولك وماله نحط اسلامجيين فيها والبرلمان وماله .. اذا كان جيشنا وسخ وابن تيت اسلامجى وحليف للاسلامجى ، فالبرادعى وايمن نور وبقية الفرقة النجسة ليبرالية او ناصرية الخ برضه وسخة وبنت تيت حليفة للاسلامجى ومنبطحة للاسلامجى


 نفسى اعرف يا جيش الندامة الجبان حليف السلفيين والاخوان ، نفسى اعرف انت مستنى ايه بالضبط .. مستنى اكتمال الدولة الدينية فى مصر بفضل احزابك الدينية وبرلمانك الدينى ودستورك الدينى .. ولا مستنى جيش تانى ييجى يحارب عنك الاخوانوسلفيين ويستاصلهم

 واذا كنت مستنى الشعب يجتمع على تاييدك مش هيحصل لان ده شعب بمليون راى ومليون عقل .. اعمل الصح وقم بابادة الاخوانوسلفيين وملكش دعوة اللى يعترض او يؤيد ..

 لو كنت مستنى يصقفوا لك سواء استمريت فى انبطاحك للاخوانوسلفيين او تصديت لهم صح ، يبقى هتستنى للابد وبلا فايدة .. ما تعملش زى جحا وابنه لان رضا الشعب المصرى غاية لا تدرك .. اعمل الصح وقم بابادة الاخوانوسلفيين وملكش دعوة اللى يعترض او يؤيد ..
 .. اعمل الصح وحل البرلمان الدينى والاحزاب الدينية ومالكش دعوة برضا الشعب او رضا تركيا الاردوغانية وقطر والسعودية انت فى مصر هنا .. مش فى امريكا ولا قطر ولا السعودية ولا تركيا


 المشير وبلا كرامة او خجل يعفر جبينه عند قدمى العاهر السعودى ..

 فلا نامت اعين الجبناء

 لما سفير مصر فى الكيان السعودى يقول بان المصريين يفترون على الحكومة السعودية .. ويؤكد افتراءات الافعى الصفراء الهزازة سعود الفيصل ابن البومة فيصل - صاحب برقية جونسون الشهيرة لدراويش فيصل - ..

 يبقى كل مصرى مننا لازم يلحق ياخد جنسية اوربية او امريكية عشان اللى له جنسية غربية ما ينضربش على بطنه .. عشان لو لجأت لسفير اسرائيل يا مصرى هيكون احن عليك من سفير بلدك ..

 يقولون ان الفلول ضد الاخوانوسلفيين

 ولكن هذا غير صحيح فى بعض الحالات

 ففى حالة السعوطية اجتمع الفلول والاخوانوسلفيون على الاعتذار للسعوطية على غيرة المصريين على كرامتهم المهدورة منذ سنوات وسنوات فى الكيان السعوطى وكفيله ..

 فاتفو على كل نعل من نعال ال سعود

 Vita David
 عاوزة أقولكم على حاجة جت على بالى دايما بنسمع ان مصر بتتتسرق لكن أنا حاسة ان شعبنا المصرى هو اللى اتسرق,,اتخطف وجابولنا شعب تانى غيرة من باكستان أو أفغانستان أو ايران ,,يعنى حد من الناس اللى مبتعرفش طعم حاجة لا الحب ولا الابداع ولا الفكر آه الفكر ده حاجة كدة ربنا ميزنا بيها عن باقى الخليقة حاجات كتير اتسرقت مننا وحاجات كتير اتزرعت فينا لا اللى اتسرق عارفين نرجعة ولا الاى اتزرع عارفين نقلعة ,,ياريت اللى يلاقى الشعب ده يرجعة

 مرة واحد راح يعمل عمرة جلدوه اصل ابن المرة فاكرها كعبة ابوه


 مرة واحد راح يعمل عمرة جلدوه اصل ابن المرة فاكرها كعبة ابوه

 كم أتعجب من جرأتك على الله ومنعك المسلمين عن مسجد الله الاعظم الحرام ، ومن حلم الله عليك وعلى أسرتك اللعينة أيها اللعين !
 ومن أظلم ممن منع مساجد الله أن يذكر فيها اسمه وسعى في خرابها أولئك ما كان لهم أن يدخلوها إلا خائفين لهم في الدنيا خزي ولهم في الآخرة عذاب عظيم - البقرة 114 .. فما بالك وهذا بيت الله الحرام واول مسجد وضع للناس

 اهداء الى ال سعود


 نعم للــمجلس العسكــرى فى الفتــرة الانتقالية
 عااااجل د.ياسر برهامي |
 عبد المنعم أبو الفتوح تعهد لنا فى حالة نجاحه فى الأنتخابات الرئاسية سيكلف حزب الأغلبية فى البرلمان بتشكيل الحكومة !!
 ---------------------------------
 حزب الأغلبية حزب الأخوان بس أبو الفتوح مش أخوااااااان !!!
 ولاعزاء للمغفلين مؤيدى المرشح الليبرالى :)))
 شيرررررررر

 SYRIA 24
 كاتب مصري:المجموعات المسلحة في سورية لا تريد ديمقراطية.

 قال الكاتب المصري محمد الفوال نائب رئيس تحرير صحيفة الجمهورية المصرية.. "إنه بات من الواضح لأي مراقب محايد ومنصف أن المجموعات المسلحة في سورية لا تريد ديمقراطية ولا حرية ولا حلا سياسيا للأزمة".

 وأكد الفوال في مقال نشرته الصحيفة اليوم أن هذه المجموعات تنفذ مخططا مرسوما لها بدقة بدون وعي وبدون رؤية سياسية واضحة ومحددة الأهداف مشيرا إلى أن المجموعات المسلحة ترفض المشاركة في أي حوار وطني أو مبادرات للحل السياسي وتوزع الاتهامات على كل من يتبناها يساعدها في ذلك فضائيات تسوق لها تطرفها وعواصم تساندها وتدفعها إلى مزيد من التشدد وتدعوها صراحة إلى مواصلة أعمال العنف وارتكاب الجرائم ضد المدنيين.

 وأضاف الفوال "رغم فشل هذه المجموعات على الأرض وعدم اكتساب التعاطف من أي شرائح شعبية فهي مازالت مصرة على معاقبة الرافضين لها بالقيام بأعمال إجرامية داخل التجمعات السكانية لترويع الآمنين باستخدام السيارات المفخخة وزرع المتفجرات أو كما حدث في حي الميدان بدمشق يوم الجمعة الماضي بتفجير إرهابي حزام ناسف لدى خروج المصلين من صلاة الجمعة".

 وشدد نائب رئيس تحرير الجمهورية على ضرورة أن تلقى هذه الأعمال الإجرامية المرفوضة التي تحرمها الأديان والقوانين الدولية الإدانة الكاملة مشيرا إلى ان هناك صمتا عربيا ودوليا حيال هذه الاعمال الارهابية يصل إلى حد الريبة بل والتآمر ويؤكد عدم مصداقية وجدية المجتمع الدولي في محاربته للإرهاب وتنديده.

 ولفت إلى أن هذه المجموعات وقيادتها المتناحرة والمبعثرة في الخارج لم تلتزم بخطة مبعوث الامم المتحدة إلى سورية كوفي أنان ولم تنفذ بندا واحدا من بنودها الستة مؤكدا أنها خرقت اتفاق وقف العنف وواصلت اقتراف جرائمها منذ سريانه قبل نحو ثلاثة أسابيع رغم التزام سورية بخطة أنان.

 وقال الكاتب الفوال.."إن هذه المجموعات أصيبت بخيبة أمل كبيرة عندما لم تجد الملايين تخرج للشوارع والميادين تأييدا لها بعد بدء تطبيق الخطة كما كانت تعول وتراهن فلجأت إلى تكثيف عملياتها الانتقامية للتغطية على انفضاض من كان يتعاطف معها في بداية الأحداث ويتصور أنها تسعى إلى اصلاحات سياسية حقيقة أو ربما تصورت خطأ أنها تستطيع عرقلة أول انتخابات لمجلس الشعب بعد حزمة الاصلاحات السياسية الواسعة وبعد إقرار الدستور الجديد".

 واختتم نائب رئيس تحرير الجمهورية مقاله بالقول "رغم كل هذه الحقائق الواضحة على الأرض إلا أن بعض العرب ما زالوا يراهنون على التدخل الخارجي وبعقد الاجتماعات التي لا طائل من ورائها ولا تساوي الملايين التي تنفق على تنظيمها للتسويق للحل العسكري رغم التراجع الكبير عنه في كثير من العواصم التي كانت تدعو له".

 الحب بهدلة خلانى قندلة

 سفير الماسوشية

 ضرب الكفيل السعودي زى اكل الزبيب
 قنصلنا في جدة: لو سجنت السعودية 10 آلاف مصري ستظل علاقاتنا بها «حميمة» | المصري اليوم، أخبار اليوم م

 قال له : يا مصرى مش هادخلك مكة ..

 قال له : تريحنى يا سعودى من خراك وفساك

 مش ناوى ترجع يا نيل جميل زى ما كنت

 مش ناوية يا مصر اللى اعرفها ترجعى زى ما كنتى بدون اخوان ولا سلفيين


 فعلا انا اعتقد انه مش هيتحل . لكن لو افترضنا انه اتحل .. ماذا بعد الحل ؟ هذا هو السؤال .. ليس الحل الجذري للمشكلة هو حل البرلمان الدينى وحده . حلها بحل الاحزاب الدينية ايضا وبابعاد الاخوان والسلفيين عن السياسة وعن ظهورهم وتصريحاتهم فى القنوات والصحف والذى تم منذ يناير 2011 .. اى ما يشبه العودة الى حدود 24 يناير 2011