الخميس، 14 يونيو، 2012

ملاحظات وخواطر 60

Afandiina Basha

عيب يا نيافه الانبا بولا ارثوذكس ونيافه الانبا يوحنا قلته كاثوليك والقس صفوت نجيب البياضي بروستانت .........وعار عليكم انكم تشتغلوا محلل في تاسيسيه الدستور مع الياسر برهامي .......... انشروها قبل ان يتم وضع دستور ديني ببركه صلواتهم اللي انا مش عاوزها ولا تلزمني ..... بلاش تبيعوا مصر يا كهنه زي ما بنيامين باعها قبل كده ...انسحبوا منها يمكن نرجع نحترمكم تاني




واحد من اللجان الاكترونية بيقولك الخير هو مرسى والشر هو شفيق

وانا باقول له : الخير هو العلمانية والشر كل الشر هو الاخوانوسلفية ومؤيدوها


الغنوشى اشتغل بمشورة المرشد مرشده اللى هنا وابو الفشوخ وقباحى


Rasco Lnikov
ما يحدث حاليا فى تونس هو تنفيذ فعلى لما حدث فى مصر و مدون فى كتب الشيخ ابوالفتوح الليبرالى حاولوا التركيز و ستعرفوا ما ينتظركم جراء الخريف العربى المشئوم .


أنا مع شفيق إذا كانت خطته هى إزالة آثار العدوان الاخوانوسلفى على مصر .. وإذا كانت مهمته حرمان الاخوانوسلفيين من كافة المكاسب التى احرزوها منذ يناير 2011 حتى اليوم بما فيها البرلمان والاحزاب والنقابات والتلميع الاعلامى والقنوات


عندما فاز مرسى الاخوانجى الصريح واتجه للاعادة كنت انا اسعد الناس لان كل من سيدعم مرسى سيلاحقه العار وسينكشف انه اخوانجى متنكر مهما حاول الكذب والتدليس بانه ليس اخوانجيا.
Robert Melad
اول ماعرفت ان حركه 6 ابريل بتدعم مرسي ..افتكرت المثل اللي بيقول ..ان عمر المومس ما قالت انا مومس لكنها بتحوم من بعيد لبعيد .


Emil Milo

اليوم واثناء بدا الاجتماع للاحزاب لتشكيل لجنة الدستور وعند عزف السلام الجمهورى لجمهورية مصر وقف الجميع الا الاسلاميين وعندما ساله مذيع الجزيرة رد المحترم السلفى الاسلامى ابو بدلة وكرافتة ونظارة اخر موديل وشعرة مغطى بالفزلين والجيل وذقنة على صدرة طولها متر بانة لا يقف لان الموسيقى حرام شرعا ومحرمة وكان السلام الجمهورى موسيقى راقصة وهو لا يعرف ان تحية رفع العلم وعزف السلام لاى بلد هو احترام وتبجيل للبلد ومن لا يحترمة يهين البلد وشعبها ---اشرب ياشعب بالهنا والشفا ---واخلع الصندل وغنى انا اللى جبت دة كلة لنفسى


بصوا يا جماعة الحكاية وما فيها ان المحظورة ايام ما كانت محظورة عايزة تضلل القوى السياسية وتحرك الشارع ضد مبارك قامت فكرت فكرت وفى النهاية توصلت لفكرة شيطانية .. تاخد شعار القبضة المرفوعة الثورى الاشتراكى الخ ، وتعمل حركة باسم 6 ابريل حركة هلامية غامضة الايديولوجية تبدو امام السذج انها اشتراكية او علمانية او ليبرالية او ناصرية لكنها فى الحقيقة اخوانية. ولقد عرفت انها اخوانية منذ مارس 2011 حين تحدثت مع بعض اعضائها ووجدتهم فعلا يؤيدون تطبيق الحدود فى مصر ويدافعون عن الحدود وعن الاخوان بحرارة شديدة


الاسوانى دعم مرسى ورجع كدب الخبر وقالك هاقاطع

وصباحى اخوانجى وكان حزبه على قوائم الحرية والعدالة فى انتخابات البرلمان ومرؤيد لتطبيق الحدود ومحب لتنظيم القاعدة .. ودلوقتى بيقولك لا تصوتوا لجماعة تريد السيطرة على مصر ..

وبسنتى دعم مرسى ورجع كدب الخبر والجريدة ماثلة للطبع على طريقة اصل وصورة ..

وبعد موضة التصريح بالشئ وعكسه .. احب افطمكم على الفولة

اللى زى صباحى والاسوانى وبسنتى وغيرهم عايزين يبقوا فى السليم .. والله اذا نجح مرسى يبقوا فى السليم واذا سقط مرسى برضه يبقوا فى السليم

تمام يا عم سليم



الى ام ايمن وجميع بائعات الجبن فى البرلمان وكل بغيضة سلفية واخوانية فى مصر اقول :

يا بغيضة ودلدلى ديلك .. و يا بغيضة ودلدلى ديلك !

متخبيش ديلك اكتر من كده


Robert Melad
رساله الي الثوار ولاد الناس اللي عايزين ينتخبوا مرسي علشان الثوره تنجح .تعالوا وعيشوا في شوارعنا النائيه بين السلفيين والاخوان .شوفوا بيعاملوا الناس بتعالي وغرور وبيتحكموا في كل حاجه ازاي ..لو انت فعلا ثوري بجد يبقي تحس بالفقير والغلبان بالموظف اللي مديره اخواني وبالست اللي البياع السلفي بيرفض يبعلها علشان مش لابسه حجاب و بالبنت اللي ممكن تنضرب علشان لابسه صليب..امال ثوره ايه دي ياولاد الوسخه اللي شلنا بيها ديكتاتور علشان نجيب رجل دين .




لو بعث الرسول نفسه فى عصر الاخوان والسلفيين ، لترك الرسالة وعاد لدين قريش




دلوقتى فيه ناس متاكدة اوى ان البرلمان هيتحل بكرة .. وبيقولك الخميس يوم نهاية الاخوان ..

طيب لو خاب ظنكم .. هتبرروا تعشيمكم لنا بايه ؟!!!!!!!!!!!!!!!


احنا حاطين فى شفيق الامل انه يحل البرلمان الدينى والاحزاب الدينية ويهيا جو مناسب لتطهير مصر من السلفية والاخوانية والقنوات السلفية والصحف الاخوانوسلفية ..

زى سعيد الجهينى ما كان حاطط امل فى الزينى بركات انه ضد المماليك
ممكن جدا يخيب املنا




Emad Sabry

نفسى اصحى يوم 1 يوليو الاقى مصر استقرت و شفيق الرئيس و المرشد و صبيانه متوزعين على معتقالات مصر ، و مصر بدون احزاب دينية و دستور يكتبة المتخصصين بعد حل مجلس الشعب ، قولوا خير




Zezo Elmasry
أتمنى أن يحدث انقلابا عسكريا فى تونس وتحل حركة النهضة الاسلامية وحظر نشاطها السياسى واعادة الانتخابات البرلمانية والرئاسية




نبيه الاربوطلى فى فيلم البداية القاضى والمحامى ووكيل النيابة فى وقت واحد
Tota Jojo Gogo
ومن نكت "الجمعية التأسيسية" أن "صبحي صالح" (الإخواني) عضواً فيها بصفته "فقيه دستوري" مش إخوان .
و "عبد الرحمن البر" (عضو مكتب الإرشاد) بصفته ممثلاً عن الأزهر مش الإخوان .
و "محمد حسان" و "ياسر برهامي" (السلفيون) بصفتهم ممثلين عن علماء الشريعة وليس عن التكتل السلفي .
و "معتز عبد الفتاح" المحلل السياسي في نص قنوات مصر و...الدكتور في جامعة أمريكية وأخرى مصرية في نفس الوقت بصفته من شباب الثورة .
و "أربعة نائبات من الأخوان المسلمين" بصفتهم ممثلات للمرأة (من أصل 7 ممثلات للمرأة) وليس بصفتهم إخوان .
وخمسة نقباء جميعهم "إخوان تنظيمياً أو كانوا مرشحي الإخوان في انتخابات النقابة" بصفتهم "النقابية" مش لأنهم إخوان .

بس اطمنوا "الإخوان" كإخوان و"السلف" كسلف و"الإسلامببن" كإسلاميين .. مش مكتسحين




يا بلدنا يا حبيبة.. فيكي حاجة محيراني.. نزرع الثورة في سنين .. يطلع الاخوانوسلفيين فى ثوانى


Sonia Halim
أهم قرار عاوزاه من الفريق شفيق بعد حل مجلس الشعب انه يصدر قرار بمنع ظهور أى دقن فى التليفيزيون ,,,,اعصابى باظت يا ناس ,,,,خلاص مش طايقة


اهداء الي السيد حمدين صباحي ... مُدَعِي الناصريه، ومؤيديه ... مالكش دعوه بناصر واياك تنطق اسمه علي لسانك ولا تتمحك فيه ياراجل تاني راجل يا أمعه كفايك عليك تلحس جزمه المرشد ...
---------------------------------------------------------------------------------------
أعلنت السيدة منى عبدالناصر نجلة الرئيس الراحل جمال عبد الناصر تأييدها للفريق أحمد شفيق مطالبة الشعب المصرى بالنزول فى جولة الإعادة لإختيار "شفيق" كرمز للإستقرار قائلة أنه لا يجوز خلط الدين بالسياسة وعدم المتاجرة بالدين لأن الدين هو تنزيل سماوي لا يجوز اللعب به أو المتاجرة به أما السياسة فهى الاعيب غير شريفة مستشهدة بقول والدها بأنه لا يجوز خلط الدين بالسياسة




حل البرلمان

مش مسالة معجزة قد ما هى مسالة ان الجيش قرر انه يسترجل




مسالة بطلان عضوية ثلث اعضاء مجلس الشعب لا تعنى حل البرلمان بالكامل

بل هى امر مربك فالبعض يقول انها تعنى بطلان العملية الانتخابية والبرلمان بالكامل

والبعض يقول انها تعنى اعادة الانتخاب للمقاعد الباطلة فقط

والبعض يقول انها تعنى ان مجلس الشعب سيصبح منزوع السلطة وتنتقل سلطة التشريع للمجس العسكرى




الدستورية العليا تقضى بعدم دستورية قانون العزل السياسى وباستمرار شفيق فى السباق الرئاسى

الدستورية العليا تقضى ببطلان عضوية ثلث اعضاء مجلس الشعب

الدستورية العليا تقضى ببطلان بعض مواد قانون مجلس الشعب

مصدر من داخل الدستورية العليا : بطلان بعض مواد قانون مجلس الشعب ، وبطلان انتخابه كاملا




Magdy Neseem
يانهار اسود ..فتاة الفعل الفاضح كانت مرشحه لعضوية اللجنه التاسيسيه .
قالت مصادر مقربة من مجلس الشعب أن إجراءت سريعة تم إتخاذها فى الأسبوع الأخير قبل انتخاب التأسيسية جرى بموجبها استبعاد الفتاة “نسرين . ر” التى ضبطت بصحبة النائب السلفى على ونيس فى سيارته يمارسان أفعالاً فاضحة فى مكان مظلم على الطريق السريع.

وقالت المصادر للعربى أن الفتاة تم ترشيحها من قبل أحد الأحزاب السلفية لعضوية اللجنة التأسيسية للدستور عن طلبة الجامعة ، وتم الإشارة فى الطلب انها ستمثل ثلاث فئات فى مرشحة واحدة وهى المرأة والشباب بالإضافة غلى طلبة الجامعة، ونسبت المصادر للدكتور سعد الكتاتنى غضبه الشديد بعد الكشف عن واقعة ضبط ونيس فى احضان الفتاة فى اليارة التى استلفها من أحد أصدقاءه، و أصيب الكتاتنى بذهول شديد عندما اخبرته الأجهزة الأمنية فى مجلس الشعب ان اسم الفتاة مرشح للتأسيسية ، وقال الكتاتنى بالنص : هيا ناقصة .. هوا دا وقته الله يخرب بيوتكم هتودونا فى داهية وتفضحونا فى هذا الوقت الحرج، وقال المصدر أن الكتاتنى قال بحزم لن نتستر على احد ومن يضبط فى وضع شاذ عليه ان يتحمل مصيره ومجلس الشعب لن يضفى غطاءاً على فاسد أبداً وأنهى الكتاتنى كلامه باهمية ابعاد اسم الفتاة فى صمت بدون ضجيج لأن الوقت حساس بحسب كلامه.

الكارثة أن بعض النواب حاولوا الدفاع عن زميلهم المضبوط بحجة أنه كان يتفق معها على المواد التى ستطالب بوضعها فى الدستور ، لكن الكتاتنى صرخ فى وجوههم قائلاً : ارحمونا بقى أيه الكلام التافه دا ؟ أنتم فاكرين الشعب أيه؟؟ وطردهم من مكتبه




اللى يضايق فى الموضوع جماعة المدروشين وبتوع الحل الالهى وخزعبلات من هذا القبيل اللى بيقولك دى معجزة وبيفسروها تفسيرات غيبية بعيدة عن تفسيرها الصحيح

دى يا جماعة مش معجزة ، دى موقف استرجال لاول مرة فى حياة المجلس العسكرى .. اول موقف رجالة ياخده المجلس العسكرى .. بس المهم انه ينفذه


حل سعيد .. حبذا لو ينفذ


ممدوح شاهين :
السلطة التشريعية انتقلت الي المجلس العسكري وسنشكل التاسيسة من غدا

المهم هتشكلها من مين يا عم الحاج .. وليه عملية سلق البيض واحنا مشغولين فى الاعادة والانتخابات الوشيكة


لم يُحَل البرلمان لانه دينى او مكون من احزاب دينية وهذا يكفينى

فالمشكلة قائمة ..

وحاليا سيتراخى الجميع ويسكر بخمرة النشوى وينسى ما هو آت .. وينسى ما قد كان .. وينسى ما تعلمناه من دروس قاسية آذت نفوسنا أذى بالغا .. وهشمت صورة بنى قومى المسلمين فى عينى .. وحطمت ثوابت كثيرة كنت مقتنعة بها قبل يناير .. منها تصديقى لتحامل قومى على الاقباط مثلا .. وبقيت ثوابت قبل وبعد يناير منها رفضى للسلفيين والدولة الدينية ورفضى لتكفير الشيعة والصوفية ..

حاليا سيتراخى الجميع من بعد طول احتقان ويخلد للنوم من جديد طالما أن هناك حاكم فرعون يقوم بشئوننا ويذب عنا الذباب الاخوانوسلفى ولا يقتله بل يبقيه حيا ليذبه عنا باستمرار ويبقى حامينا منه .. ستتراخون ولا تطالبون بمبيد للذباب الاخوانوسلفى باحزابه وقنواته .. وبعامة مسلميه فى مصر الذين يتمسكون بالمادة الثانية .. والذين لا يعنى تاييدهم لشفيق انهم مؤيدون للعلمانية .. ولا يعنى تاييدهم لشفيق انهم مؤيدون لدستور علمانى .. ولا يعنى انهم مؤيدون للحريات الكاملة .. ولا يعنى انهم رافضون للاحزاب الدينية ومطالبون بحلها .. يعنى فقط انهم قرروا التضحية باحبائهم الاخوان وحبيبتهم الشريعة والحدود وعشيقتهم الخلافة والدولة الدينية الى حين مقابل الامن والاستقرار ..

لم يُحَل البرلمان لانه دينى او مكون من احزاب دينية وهذا يكفينى كما ان مبارك لم يُسجن من اجل نشره السلفية وقنواتها فى مصر بحجابها ونقابها وتكفيرها للشيعة وللاقباط وللجميع ، ولم يُسجن من اجل الخصخصة ، ولم يُسجن من اجل الغلاء ولا من اجل اى من ما كنا نعيب عليه ، بل سُجن من اجل ما يسمونهم شهداء يناير 2011 ..

وستعودون للدروشة واعتقاد ان الله ترككم سنة كاملة ثم فجاة تذكركم .. لو كان يريد مساعدتكم لساعدكم وساعدنا منذ اللحظة الاولى .. الحقيقة هى ان المجلس العسكرى استرجل فجاة هذا كل ما فى الامر .. وليس كتفسيراتكم الغيبية التى تشبه تاليه الانسان للنار فى القديم او تاليهه لظواهر الطبيعة .. رجاء فكروا تفكيرا منطقيا ماديا واقعيا يناسب العصر ..

لقد كنا وكنتم عطاشا طويلا فاندفعتم انتم الى الماء السعيد تعبون منه بنهم حتى تمزقت اوردتكم وشرايينكم .. ولم تصبروا قليلا .. ولم تنتظروا




لقد تعرضتُ لمتاعب صحية ونفسية جسيمة وعصية على الاصلاح وعطب لا مجال لشفائه بسبب ضغوط المجلس العسكرى واخوانه وسلفييه معا فى كتلة واحدة طوال عام واكثر .. لقد تم فعصى وسحقى بشدة .. وتعرضت للشتم والتكفير من بنى دينى المسلمين لاول مرة فى حياتى .. واحاط بى الياس والاحباط .. واصبحت اقرب الى الالحاد .. ولكنى لست ملحدة .. لكنى مسلمة علمانية شذبت وهذبت دينها حتى انتزعت منه اشواكه وانيابه ومخالبه وشوائبه ، وعلت لديها مصر والعلمانية والجمهورية والعلم الثلاثى الالوان ونسره على الاسلام نفسه ..

الموضوع اكبر من هذا الذى تفرحون به الان .. الموضوع هو عقلية قومى المتحجرة الرجعية .. هذه هى المشكلة الحقيقية


وحاربنا بلا فائدة .. واتى الحل بعيدا عنا .. ولم ننتصر بسلاحنا وكلماتنا ومقالاتنا بل اتعبنا صحتنا ونفوسنا .. وانضغطنا بشدة .. وتم حل الامر من بعيد عنا ومن اطراف اخرى .. فتعبنا ، وجنى غيرنا مجد النصر بضربة واحدة منه .. لا منا




الحقيقة ان السنة ونصف دى كانت كوميديا هزلية .. وكلنا انضحك علينا وكنا ادوات مدفوعة من الاخوان والجيش .. واللى استفدناه اننا مرضنا نفسيا وصحيا .. واستفدنا اننا فهمنا ان معظم عامة المسلمين فى مصر يحملون اسوا الافكار الرجعية العنصرية ضد المراة وضد الاقباط وضد العلمانيين وضد الليبراليين وضد اليساريين وضد اللادينيين وضد الصوفية وضد الشيعة .. وان عامة المسلمين فى مصر يؤيدون تطبيق حدود انتهى زمانها بلا رجعة ولم يتعظوا من ايران والسعودية والصومال والسودان وافغانستان .. وعانينا ولا زلنا من تكفيرهم لنا وتهجمهم علينا نحن المسلمون العلمانيون المتنورون ..



صباحى الاخوانجى الناصرى مثلا كانت هزيمته بطعم الفوز .. وهناك من قالوا لى انه لو ركع على قدميه ويديه وذيله فلن يحصد صوتا واحدا .. فنال 4 ملايين صوت !!

وكذلك ابو الفتوح الاخوانجى نال 3 مليون صوت

ومرسى الاخوانجى الاكبر نال 5 ملايين صوت ... فحتى لو انهزم مرسى فى الاعادة .. فهزيمتهم بطعم فوزهم .. وهى دليل على عمق مشكلة هذا الشعب الذى اختار ب12 مليون (3+4+5) منه الاخوان وشريعتهم بشكل او باخر






يفرحون كأنها نهاية الكابوس ..

يفرحون كأن العودة إلى نوفمبر 2011 حين لا برلمان هى كل المطلوب ..

يفرحون كأن الأحزاب الدينية حُلت .. وكأن الشعب المصرى أحب مسيحييه وبهائييه ونوبييه وبدوه ولادينييه وعلمانييه وليبرالييه وممثلاته وراقصاته وسافراته ..

يفرحون كأن الشعب المصرى قرر بالإجماع أو حتى بأغلبية رفض تطبيق الحدود القرآنية وغير القرآنية فى مصر اليوم وغدا وللابد .. كأن الشعب المصرى قرر الغاء المادة الثانية من دستوره والقائها فى سلة المهملات للابد .. يفرحون كأن الشعب المصرى قرر منح الحريات الكاملة والمواطنة الكاملة لكل فتاة وامرأة ولكل قبطى وبهائى ولادينى وعلمانى وليبرالى وللممثلة والراقصة وللسافرة ..

يفرحون كأنما لم يتعرضوا مثلنا للشتم والتكفير من شعبنا العظيم - من كبر العظام لا من العظمة - طوال سنة وأكثر على الفيسبوك لغاية اليوم أو أمس


يقولون إن حل البرلمان معجزة إلهية .. كأننا نتحدث عن مجلس عسكرى من الملائكة أو محكمة دستورية من الانبياء .. لا من البشر .. كونوا عقلانيين وفسروا الامور بعقلانية لا بدروشة ولا باستغراق فى افكار الانسان البدائى الساذج
أعدكم أننى سأصدق المعجزة إذا أحب الشعب المصرى مسيحييه وبهائييه ونوبييه وبدوه ولادينييه وعلمانييه وليبرالييه وممثلاته وراقصاته وسافراته .. وإذا قرر الشعب المصرى بالإجماع أو حتى بأغلبية رفض تطبيق الحدود القرآنية وغير القرآنية فى مصر اليوم وغدا وللابد .. وإذا قرر الشعب المصرى الغاء المادة الثانية من دستوره والقائها فى سلة المهملات للابد .. وإذا قرر الشعب المصرى منح الحريات الكاملة والمواطنة الكاملة لكل فتاة وامرأة ولكل قبطى وبهائى ولادينى وعلمانى وليبرالى وللممثلة والراقصة وللسافرة ..



وآخرون يهللون الآن للاخوانجى مهندس تقسيم السودان وكاتب قوانين الشريعة الاظلامية وصاحب نظرية اسلحة الكنائس (العوا) لانه يهاجم الاخوان حاليا لمصلحة ما .. لكن ايها البلهاء يبقى اخوانيا متعصبا ظلاميا زارع فتن وعنصرية ..

ويهللون لحمزاوى الافاق الذى ظل عاما كاملا يلعق حذاء الاخوان ودولتهم الدينية وشريعتهم القروسطية المنتهية الصلاحية .. لانه فجاة شعر بحس الفأر المنافق ان سفينة الاخوان شارفت على الغرق فهرب بسرعة وتبرا منهم بعد عام من مسح الجوخ لهم

نفس الشئ يقال عن السيد البدوى والمتعصب دينيا مصطفى بكرى وكل من مدحوا الاخوان لسنة كاملة ثم انقلبوا فجاة عليهم ..

لا تهللوا للمنافقين المتقلبين من فضلكم








****************







Diana Doll مش مكسوف يا شادى وانت بتمدح برلمان العصور الوسطى والخلافة وجماع الوداع ..
58 minutes ago · Like
Shady Shama أنا لم أمدح البرلمان ... بالعكس.. أنا كنت عايز البرلمان يتحل من زمان بس البديل مايبقاش عسكر!!!!
See Translation
43 minutes ago · Like
Diana Doll لا. انت مدحته بانه البرلمان المصرى الوحيد المنتخب انتخابات نزيهة. ولو كان كلامك ده صح يبقى فضيحة للشعب وارادة الشعب وعقلية الشعب نفسه. يا ريتك تقول انه مزور لانك بكلامك ده بتؤكد تهمة الحمق والغباء والتخلف على الشعب
41 minutes ago · Like
Shady Shama هي ده الحقيقة فعلا.. ده البرلمان الوحيد المنتخب انتخابات نزيهة.. أنا مدحت الانتخابات و ليس البرلمان.. و عموما اختيار الشعب لحزب ما في انتخابات نزيهة لا يعني انه شعب أحمق أو غبي أو متخلف لانه الشعب تم تغييبه لمدة 60 سنة و الاخوان ضحكوا عليهم في السنة اللي تلت الثورة.. ليس من الديمقراطية أن نصف جزء من الشعب بالحمق و الغباء و التخلف نتيجة اختلافنا معاه.. الأهم هو توعيته..
See Translation
35 minutes ago · Like
Diana Doll
لا طبعا هو شعب احمق وغبى ومتخلف ولا شك فى ذلك .. ايا كانت الاسباب التى تسوقها عن الستين سنة .. 80 مليون لم يشغل مليون منهم عقله ويفكر قبل ان تحدوه عصبيته الدينية ورجعيته تجاه الاقباط وتجاه المراة وتجاه العلمانيين وتجاه مصر العلمانية وتجاه ا...See More
31 minutes ago · Like
Shady Shama
لأ طبعا هذا شعب يعاني من جهل نتيجة الظروف القاسية التي عانى منها على مر 60 سنة بسبب سوء التعليم و الصحة و باقي الخدمات.. و كان من الأولى توعيته بدل استخدام السباب.. و بجانب أن هذه النتيجة يتحمل أغلبيتها الأحزاب الدينية التي استخدمت الدين في...See More
19 minutes ago · Like
Diana Doll لم يقم الشعب بشئ . مجموع كل من ثاروا فى ميادين مصر مليون او 2 مليون بالكتير (من 80 مليون !!). والشعب اختار صباحى الاخوانى مؤيد تطبيق الشريعة باربعة ملايين صوت ومرسى الاخوانى بخمسة ملايين صوت وابو الفتوح الاخوانى بثلاثة ملايين صوت المجموع 12 مليون صوت ايدوا الاخوان فى الرئاسة بشكل او باخر .. فاين ما تعلمه الشعب ؟!!!!!!!!!!!
16 minutes ago · Like
Shady Shama الاخواني الوحيد هو مرسي مع احترامي لتقديرك للأمور.. أما أبو الفتوح و حامدين فطبعا ليسوا من الاخوان !! هل الاخوان يقومون بتشتيت أصواتهم ليخسروا الانتخابات :)
See Translation
14 minutes ago · Like
Diana Doll اه انت من مؤيدى خزعبلة ليبرالية ابو الفتوح http://www.almasryalyoum.com/node/677681
«أبوالفتوح»: فضلت الترشح بعيدًا عن «الإخوان» لاعتبارات سياسية ولم أنشق عنها | المصري اليوم، أخبار ال
www.almasryalyoum.com
قال الدكتور عبدالمنعم أبوالفتوح، المرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية، إنه لم ينشق عن...See More
13 minutes ago · Like ·
Diana Doll لم ينشق عنها
12 minutes ago · Like
Diana Doll الاخوان لا يضعون البيض كله فى سلة واحدة ايها الاخوانى .. بل يضعون دوما بدائل .. للناصرى جيب له الاخوانى بقناع ناصرى صباحى .. ولليبرالى جيبه له ابو الفتوح .. بحيث تكون الاعادة بين صباحى وابو الفتوح .. او ابو الفتوح ومرسى او صباحى بين مرسى .. وصباحى كان محلل .. وبعدها يرموه فى الزبالة ويوصل مرسى او ابو الفتوح للرئاسة
11 minutes ago · Like
Diana Doll Ramez Nassef
10 minutes ago · Like
Diana Doll http://www.facebook.com/photo.php?fbid=434608619901436&set=a.348738211821811.99162.285046381524328&type=3
Wall Photos
حقيقة حمدين صباحى الإخوانوسلفى

صباحي يضع قناع عبد الناصر لكنه يرفع راية العقاب...
Continue Reading
By: ديانا أحمد
9 minutes ago · Like ·
Diana Doll http://www.facebook.com/photo.php?fbid=392575360771429&set=a.348738211821811.99162.285046381524328&type=3
Wall Photos
عبد المنعم ابو الفتوح فاشخا لام مصر واللى جابوا مصر واللى فى مصر

بالحبر السرى :...See More
By: ديانا أحمد
8 minutes ago · Like ·
Diana Doll الليبرالى ابو الفتوح يؤيد تطبيق الشريعة .. ليبرالى فعلا !
8 minutes ago · Like
Diana Doll
الجماعة الإسلامية : تطبيق الشريعة الاسلامية وراء إختيار أبو الفتوح للرئاسة

http://onaeg.com/?p=84600

أبو الفتوح يحمل المشروع الإسلامي للإخوان المسلمين
...See More
الجماعة الإسلامية : تطبيق الشريعة الاسلامية وراء إختيار أبو الفتوح للرئاسة
onaeg.com
قال عاصم عبد الماجد المتحدث بإسم الجماعة الإسلامية أن الشريعة كانت هي الفيصل في إختيار
7 minutes ago · Like ·
Shady Shama نعم أنا مدرك وسطية أبو الفتوح.. و الذي كان يمثل كابوسا للاخوان... أما حامدين فهو طابعا اخوان :) أصوات أبو الفتوح و حامدين هي أصوات الثورة!!.. أما الأعداد التي نزلت الى الشوارع ف المليون أو اتنين دوله نزلوا في اسكندرية بس.. و الأعداد في حدود 18 ميليون.. !!
See Translation
3 minutes ago · Like
Diana Doll وماله .. كبر فى الارقام والملايين كبر .. الوسطية دى فى خيالك انت بس وهى الكدبة اللى بتضحكوا بيها على الناس .. وسطية .. ابو الفتوح امير الجماعة الاسلامية اللى صدرت اوامر اغتيال فرج فودة فى عهده .. ابو الفتوح اللى راح افغانستان يشرف على التكفيريين والمتطرفين اللى هناك وهما بيحطموها .. وعايزين تحطموا مصر ده بعدكم .. وكده خلص الكلام مع لجان الاخوان
Diana Doll
لا طبعا هو شعب احمق وغبى ومتخلف ولا شك فى ذلك .. ايا كانت الاسباب التى تسوقها عن الستين سنة .. 80 مليون لم يشغل مليون منهم عقله ويفكر قبل ان تحدوه عصبيته الدينية ورجعيته تجاه الاقباط وتجاه المراة وتجاه العلمانيين وتجاه مصر العلمانية وتجاه الليبرالية وتجاه الجميع الا شيوخه الاخوان والسلفيين .. غبى واحمق ومتخلف لانه لم يتعظ من افغانستان والسودان والصومال والسعودية وايران .. غبى واحمق ومتخلف لانه اتبع شهوته للدين ولم يفكر ولم يعارض ولم يمانع وترك نفسه يسوقه شيوخه الاخوان والسلفيون الى الهاوية وعودة الخلافة وتطبيق الحدود التى انتهى زمانها هى والرق وماشابه من افكار موجودة فى اديان اخرى لكن اصحاب الاديان الاخرى كاليهود مثلا تعلموا ان يتجاهلوا بعض الامور التى لم تعد صالحة للتطبيق اليوم
32 minutes ago · Like
Shady Shama
لأ طبعا هذا شعب يعاني من جهل نتيجة الظروف القاسية التي عانى منها على مر 60 سنة بسبب سوء التعليم و الصحة و باقي الخدمات.. و كان من الأولى توعيته بدل استخدام السباب.. و بجانب أن هذه النتيجة يتحمل أغلبيتها الأحزاب الدينية التي استخدمت الدين في السياسة الا أن الأحزاب الليبرالية تتحمل جزء كبير لأنها تعالت على الشارع.. و أكبر دليل على وعي الشعب انه تعلم من أخطاؤه مع الاسلاميين على مر النة و نصف. فنتيجة الاستفتاء كانت لمصلة الحشد الاخواني 77% و انتخابات مجلس الشعب مانت 45% و انتخابات الرئاسة حصلوا على 25%.. اسألي أي واحد انتخب الاخوان قبل كده و قوليله حتنتخبهم تاني حيقولك لأ (الا لو كان جزء من التنظيم طبعا).. هذا الشعب هو الذي قام بالثورة المجيدة و هو الذي ضحى بنفسه و قدم شهداء فكيف نصفه بالأحمق و المتخلف؟؟؟ !!