الخميس، 28 يونيو، 2012

ملاحظات وخواطر 63

مرسى 51% ، شفيق 48%



فوز محمد مرسى رئيس حزب الحرية والعدالة (الذراع السياسية للاخوان المسلمين) بمنصب رئيس جمهورية مصر العربية 24 يونيو 2012

طب كان لازمة هجومكم على اعلان مرسى فوزه يوم الاثنين الماضى

وكان ايه لازمة هجومكم على هيلارى كلينتون واوباما ، والايكونوميست والتدخل الامريكى لفرض مرسى على مصر

وكان ايه لازمة مؤتمرات شفيق واكاذيب انصاره وكان ايه لازمة مظاهرات المنصة بمدينة نصر ..

وكان ايه تصريحات لميس جابر انه لو فاز مرسى سوف تضرب امريكا مصر بعد اسبوع واحد فقط

وكان ايه لازمة تطمينات واكاذيب توفيق عكاشة وقناته الفراعين وتاكيداتهم بفوز شفيق ..

وكان ايه لازمة كلام صحيفة الفجر وتهجمها على الاخوان ما دام هتجيبوهم ..

وكان ايه لازمة تاخير اعلان النتيجة ..

الان ثبت ان شهر العسل لم ينته بعد بين المجلس العسكرى والاخوان .. الان ثبت كم كنتم مخدوعين حين ايدتم المجلس العسكرى .. الان ثبت ان حل البرلمان الدينى كان خدعة للعلمانيين وللتيارات المدنية فى مصر ، وانه لا يكفى ، بل هو ترقية من البرلمان الى الرئاسة



الان سيعود البرلمان الدينى ويكتب الدستور الدينى وتتشكل حكومة دينية والرئيس الدينى ، وكله دينى فى دينى .



الان ثبت ان المجلس العسكرى لا يقول لا لامريكا ، ولا يقول لا للاخوان ولا يقول لا لبتوع التحرير .. مجلس جبان حقير ..



وقعنا 9 طيارات يا شفيق يا ابن الكدابة .. يا بتوع نكسة 67 و 2012 يا ولاد الكدابة



الان ثبت ان مصر انتهت ، اقروا لها الفاتحة ،



الان ثبت ان الخلافة التركية السعودية القطرية بدات ..



الان ايام سوداء وطريق طويل من الالحاد والتقسيم والطائفية والرجعية وانتصرت الدولة الدينية .. وكل يوم سيمر سياتى بما هو اسوا ..



الان تمكنت الرجعية الدينية الاخوانوسلفية من تونس وليبيا وسوريا ومصر والسودان وكل الجمهوريات العربية



الان انتهى عصر العلمانية فى مصر منذ محمد على حتى 24 يناير 2011 .. وبدا عصر دولة الاخوان ، عصر الظلامية فى مصر ..



الان تقووا واشتدوا ... الان بدا عصر الاحباط ..



كما نجح اغسطس وسليم الاول فى الاستيلاء على مصر .. اليوم نجح عملاء السعودية وقطر وتركيا ..



 ****



كسم شفيق على انصار شفيق

وكسم المسلمين




كسم الجيش .. كسمك يا طنطاوى يا ابن المتناكة


اى عرص بجح لسه بيدافع عن الجيش .. كسمك على كسم الجيش .. كسمين امك


وانتصرت الدولة الدينية


كسم المسلمين :)

كسم المسلمين :)

كسم المسلمين :)

كسم المسلمين :)

كسم المسلمين :)

كسم المسلمين :)

كسم المسلمين :)

كسم المسلمين :)

كسم المسلمين :)

كسم المسلمين :)


ازاى المتناكين بتوع ربنا هينقذهم .. انقذهم ولا لسه .. بالشفا يا متناكين اقباطا ومسلمين





كسمك يا توفيق عكاشة .. كسمك يا لميس جابر

كسم البط وكسم الفراعين .. وكسم ام مسلمى مصر جميعا


كسم ام مسلمى مصر جميعا سواء من انتخب مرسى او شفيق او الجن الازرق


الحقيقة من بين كل المتناكين اللى فى مصر .. اكتر متناكين بجد وبحق وحقيقى وبشدة وبالجامد اوى .. هما المتناكين بتوع ربنا مش هيسيبنا وعسى ان تكرهوا شيئا ومالك الملك تؤتى الملك .. والمتناكين بتوع تسع تشهر وهيطير مرسى .. او شهرين وهيحصل انقلاب عسكرى ويطير الاخوان .. والمتناكين بتوع الفراعين اللى كانوا بيقولوا لو مرسى حكم اسرائيل هتدخل بعد اسبوع وتاخد سينا .. اسرائيل عايزاكم كده يا متناكين وهتعاند وتسيبكم سنين يا متناكين ..

اما المتناكين بتوع التسعة تشهر دول فترة حمل امهم المعرصة فيهم ولاد المتناكة


بس احسن بهايم بصراحة ..

البهايم الاقباط اللى بيهنوا مرسى بحرارة النهارده وامبارح .. الادب حلو .. ابقوا خلوه ينفعكم .. والله ما هتاخدوا غلوة من "الموس لمين" .. دول غجر وغوغاء واكتر منكم بكتيرررررررررررررررر ..

كانوا ضيوف من 1400 سنة بس ما حفظوش واجب الضيافة .. وسكتوا لهم فدخلوا بحميرهم وتلات ارباعكم بعدما كنتم دين واحد اصبحتم دينين بتحاربوا بعض .. وعددهم زاد جدا وبقيتم اقلية .. ولانهم قلالات اصل .. عجبتهم كترتهم .. وافتروا عليكم .. بس الحقيقة تقال انتم ساعدتوهم .. بالسلبية وبشعار ربنا موجود ومش هيسيبنا .. الحقيقة انكم كنت نِعم الظهر المركوب ، ونعم الاذلاء .. فتمتعوا بالمزيد من الذل اللى ناله اجدادكم من عدة قرون مضت ايام الخلافة وايام الزنار ..
مصر ماتت عشان الاظلام يعيش اللى بيسموه الاسلام .. المسلم يضع الاسلام فوق مصر ولا يضع مصر فوق الاسلام .. وهو على استعداد للتضحية ببلاده وعلى استعداد لقبول خرابها مقابل رفعة دينه ورفعة شريعته وتطبيق شريعته وعودة خلافته .. المسلم قذر للغاية الا ما ندر ومن لا قياس عليه




بس احسن متناكين بصراحة ..

المتناكين الاقباط اللى بيهنوا مرسى بحرارة النهارده وامبارح .. الادب حلو .. ابقوا خلوه ينفعكم .. والله ما هتاخدوا غلوة من "الموس لمين" .. دول غجر وغوغاء واكتر منكم بكتيرررررررررررررررر ..

كانوا ضيوف من 1400 سنة بس ما حفظوش واجب الضيافة .. وسكتوا لهم فدخلوا بحميرهم وتلات ارباعكم بعدما كنتم دين واحد اصبحتم دينين بتحاربوا بعض .. وعددهم زاد جدا وبقيتم اقلية .. ولانهم قلالات اصل .. عجبتهم كترتهم .. وافتروا عليكم .. بس الحقيقة تقال انتم ساعدتوهم .. بالسلبية وبشعار ربنا موجود ومش هيسيبنا .. الحقيقة انكم كنت نِعم الظهر المركوب ، ونعم الاذلاء .. فتمتعوا بالمزيد من الذل اللى ناله اجدادكم من عدة قرون مضت ايام الخلافة وايام الزنار ..


Hosam Mahmoudلكل اللي عايز يعرف أية اللى حصل و كيف فاز / مرسي
أليكم هذا المقال الهام :

بهدوووووووووووء ننزل لأرض الواقع ونقرأ المشهد صح بدون تعصب
1- العسكرى أخد قراره قبل الانتخابات بان الصندوق من سيأتى بالرئيس والكلام واضح
2- كان ادامه مرسى وشفيق
3- لو مرسى نجح يطلع سيناريو التعامل معاه ولو شفيق نجح يبقى خير وبركه
4- مرسى نجح من اول يوم ب 13 مليون صوت مصرى وخرج اعلن هذا بمؤتمر صحفى ولم يكن يكذب وأرقامه كانت حقيقية وليست مزورة وهذا ما جعل العسكرى يبادر قبلها بساعات بخروج سيناريو التعامل معه وهو الاعلان الدستورى المكمل ووضع له خطوط حمراء لن يتخطاها وأذا تخطاها سيفصل عنة كل مؤسسات الدولة بالقانون
5- خرج الاخوان للحشد بالتحرير لضمان عدم تزوير النتيجه ورفض الدستور المكمل
6- بدأت هنا لعبه العسكرى ضد الاخوان وأستخدموا معهم كل اوراق الضغط الممكنة للوصول معهم الى اتفاق سأذكره فيما بعد
7- العسكرى أجل نتيجة الانتخابات التى كانت لصالح مرسى بالفعل بحجه النظر فى الطعون لكسب المزيد من الوقت
8- العسكرى سرب للرأى العام والأعلام وحتى للغرب ان شفيق هو الفائز بنسبة 50.7% (بفرق ضئيل جدا) حتى شفيق نفسه قد تم التلاعب به وتم زجه فى مؤتمر يُعلن فيه فوزه دون ان يكون معه ارقام حقيقية من محاضر التسليم مثلما فعل الاخوان ومن له صله بدوائر صنع القرار او بأجهزة أمنية يعلم تماما ما ذكرته وهذه كانت أول ورقه ضغط على الاخوان احفظوا معايا
9- العسكرى سرب معلومات مغلوطة عن تزوير وما شابه من 2 مليون بطاقه بالمطابع الاميرية لموظفيين أدلوا بأسماء قيادات اخوانية تمت رشوتهم ب 4 مليون ج بالاضافة الى منع الاقباط بطريقه ممنهجه من التصويت وهذه كانت ورقه الضغط الثانية
10- العسكرى واجهزته خدعوا النخبه أمثال عكاشه ولميس جابر ورجائى عطيه ومصطفى بكرى وخلافه وخلافه وأعطوهم الضوء الاخضر لمهاجمة الاخوان على الفضائيات وفضحهم بقسوه وهذه كانت الورقة الثالثه
11- العسكرى قرر فى التاسعه من مساء اول امس الحشد بكل قوته للشعب امام المنصه وبنفس اسلوب الخداع للنخبه دعى عكاشه ومصطفى بكرى للوقفه وأدخلوا مطربين وممثلين بمداخلات تليفونية مع بكرى ليلهبوا حماس الشعب للنزول غدا فى الخامسة امام المنصه وهذا الحشد لم يكن مقصود به شفيق بل كان مقصود به مشهد يصدر للأخوان والغرب ان الشعب باكمله مع الجيش ومن كان هناك سيلاحظ ان 90% من الاغانى والهتافات كانت للجيش و ضد الاخوان وليس لشفيق
12- قرار الحشد هذا يعنى انه حتى هذه اللحظة العسكرى لم يكن قد أخذ قراره بعدبأعلان مرسى فائز لأنه ببساطه ان كان الامر قد قضى فما كان للحشد قيمه
13- المشهد المرعب امام المنصه بالامس كانت ورقه الضغط الرابعه والاقوى على الاطلاق ضد الاخوان فبالفعل الاخوان وجدوا العسكرى وقد امتلك فى ايديه مفاتيح الحشد ضدهم فى اقل من 12 ساعه وبأعداد فاقت المتوقع
14 حانت لحظة الجلوس على مائده المفاوضات بين العسكرى والاخوان وكانت اما مساء أمس او صباح اليوم وقد امتلك العسكرى كل أوراق الضغط على الاخوان هنا بقي نركز
الغرب متخوف من سيطرتهم على الحكم وتدنى مستوى العلاقات الدولية بين مصر والغرب ومع اسرائيل بصفه عامة وانهم قد يرضخوا لضغوط الغرب واعلان فوز شفيق بنسبه 50.7% كما اشيع وان الشعب المصرى بالملايين كانوا امام المنصه امس للاحتفال به اما وان كان فوزكم هذا يتطلب طمئنه الغرب وعدم تخطى ملفات الامن القومى لمصر وعدم الاقتراب من المؤسسات السيادية (شرطة / جيش / قضاء)
وهذا ما لمح به مرسى فى كلمته الاولي بأحترامه (للشرطة والجيش) رغم انه اشار من بعيد على (استقلال القضاء) وهذا معناه انه سيتعدى حدوده المرسومه ولكنه ايضا اشار الى علاقات متوازنة مع كافه الدول بما يخدم المصالح العليا للوطن
===========
أعتقد ان هذا هو المشهد الصحيح دون تعصب وخلاصه القول ان :
المجلس أبى بنفسه ان يزور نتيجه الانتخابات وترك بعض السفهاء من الشعب يقرروا مصيرنا
مرسى نجح وارقامه صحيحه من اول يوم ولو شفيق كان الفائز لكان خرج بمحاضر التسليم مثل حمله مرسى ولكن شفيق تم ابلاغه بالمخطط وانه لصالح مصر ( ودة حقيقي ) فوافق لان مصر أهم من العواطف فشارك فيه بكل وطنية مؤثرا مصلحة الوطن على مصلحة مؤيديه و انا خُدعت أيضاً و الله العظيم في المعلومات اللي كانت بتتسرب ليا !!!
كل ما فعله العسكرى انه أجل نتيجه الأنتخابات للضغط بقوه على الاخوان لضمان عدم المساس بسياده الدولة وملفات أمنها القومى ووزارتها السيادية
دي نظرة بسيطة فى السيناريو اللى حصل من أسبوع بداية من جولة الأعادة حتى أعلان النتيجة اليوم
و السؤال هنا ( ماذا بعد ؟؟؟ ) ماقدرش أجاوب علية .. كل يوم هيكون في جديد و خلونا نشوف ..... خلص كلامي



بصفتك القائد الاعلى للقوات المسلحة ، نطالبك يا فخامة الرئيس محمد مرسى ، بتنقية القوات المسلحة من فلول النظام السابق وعلى راسهم المشير طنطاوى والفريق عنان وبقية عجائز الفرح وبقايا نظام مبارك العفن .. وبتعيين وزير دفاع جديد ومجلس عسكرى جديد ..

ونتمنى منك الا تتنازل عن صلاحية واحدة من صلاحيات الرئيس لان هذا حقك .. ونحن خلفك ونؤيدك بكل جوارحنا ..
.. ونرفض الاعلان الدستورى المكمل ... لا للاعلان الدستورى المكمل ولا للانتقاص من صلاحيات الرئيس المنتخب




مش هنخاف يا طنطاوى يا ابن الكلب .. انت اللى لازم تخاف ..

وساسعى لاعيش لارى مرسى وهو يضع حبل المشنقة حول عنقك ايها المجرم يا اكبر عدو للشعب


كنا نظن العسكرى قطز والاخوان هولاكو

ولكن اتضح ان العسكرى خاير بك والاخوان سليم الاول

كنا نظن العسكرى صلاح الدين والاخوان الصليبيين

ولكن اتضح ان العسكرى فيالق انطونيو الخائنة والاخوان اوكتافيوس

كنا نظن ان المعركة فى مصر عين جالوت او حطين

ولكن اتضح ان المعركة فى مصر مرج دابق او اكتيوم


Ghadir Ikram اختى الحبيبة .... سألت نفسى مراراً عن دينك واسمك المجهول الذى لا يجاوب عن هذا السؤال .... لكنى الان اشكرك لأن اسمك لا يعبر عن دينك فقط ولكنه يعبر عن شخصيك القوية و علمك الوفير وتفتحك الذى لا مثيل له ومحبتك وقبول الآخر ، وطالما يوجد امثالك لن تسقط مصر ابداً وسنظل نحاول حماية هذا الوطن حتى الموت.


Emad Nasr Zikri الانتماء للدين قبل الوطن عقيدة متوفرة عند الكثير من المسلمين بل ان منهم من يترحم على الخلافة العثمانية التى اذلت المصريين لمجرد انها كانت مسلمة . و تصدر فى القاهرة منذ سنوات جريدة تسمى الاسلام وطن . و الاخوان ينادون صراحة باحياء دولة الخلافة و مهدى عاكف يقول طز فى مصر و لو كنا فى دولة حديثة لتم محاكمة هؤلاء بتهمة الخيانة . ان الدولة الحديثة فى مصر قامت على يد محمد على بعد الفتح الفرنسى الثقافى الراقى المتحضر لمصر و بعد عزل مصر عن الاستانة و ارسال البعثات الى عاصمة النور و مصر الان فى طريقها الى الظلام بل و الزوال من الخريطة على يد دعاة احياء دولة الخلافة و التخلف


لو عنده دم توفيق عكاشة ينتحر او يغور الى المانيا .. الشعب يريد ترحيل عكاشة الى المانيا




ماركس قالها حكمة .. الاديان كل الاديان افيون الشعوب .. فعلا كان عنده حق .. مبروك عليكم مرسى ، عشان تتربوا مسلمين ومسيحيين

ومبروك عليكم التواكل والدروشة وتخدير وخداع انفسكم . الله مع الاقوى وليس مع المتواكلين والمتدروشين. ولذلك هو مع الاخوان ومع امريكا ومع اسرائيل وليس معكم. حتى لو كنتم على حق فانتم لا تقاتلون من اجل قضيتكم اما الاخوان فقاتلوا وحاربوا وناضلوا وارهبوا .. ولذلك نصرهم الله ، وخذلكم .. ولم يقعدوا للدعاء كالارامل والمكسحين




عموما هى هتتقسم قريبا ان شاء الله .. وكل واحد هينام على الجمب اللى يريحه

وغالبا القاهرة هتطلع من نصيب اسرائيل عشان ع الضفة الشرقية للنيل .. يبقى كويس اوى .. هينجروا البلد




شفتم الدعاء الصح .. ده مستجاب على طول

انقذينا يا اسرائيل


ربنا موجود بس عايزك تشتغل . انما تقعد تدعى .. وعايزه ينجدك مش هينجدك ومش هيعبرك .. الله مع الاقوى حتى لو كان ظالما ، وليس مع الاضعف حتى ولو كان مظلوما .. لانه يريدك ان تكافح وتحارب

اللى افسده البشر يصلحه البشر . واللى اصلحه البشر يفسده البشر . انما انتم مبالغين اوى فى التواكل . كنوع من تبرير ضعفكم تجاه الاغلبية المتعصبة المعروف اسمها

باختصار لما يكون لكم هيبة فى نفوس المسلمين ويعملوا لكم الف حساب هتنالوا حقوقكم لوحدها .. لان الاغلبية بلطجية ولا تحترم الا القوى مثلها




انتم مع اول تهديد بتروحوا منافقين اللى بيهددكم . دانتم بتهنوا مرسى النهارده . وانا مالى بالاقتصاد والبورصة . ان كنتم متحكمين فى الاقتصاد اعملوا لهم ازمات اقتصادية . وانا مالى بالمسيحيين اللى بره . ابسط حاجة عملت ايه اصوات مسيحيى المهجر . ولا حاجة . والمسلمين اللى بره اشد تعصبا من اللى هنا وابسطها مسلمو المانيا انتخبوا مرسى ....... عشان المسلمين يحترموكم لازم يخافوا منكم ويحسوا انكم متحكمين فى حياتهم بشكل ما .. فى اقتصادهم .. فى اى شئ حيوى بالنسبة لهم .. غير كده مش هيعملوا لكم اى حساب .. امبارح فى المنيا تحرشوا بالمسيحيين .. وفى المترو تحرشوا بالمسيحيات وغاظوهم بمرسى




ولاد الشرموطة .. المشير المعرص رمى لهم خبر عن دعوى فى القضاء الادارى ببطلان ترشيح مرسى للرئاسة

يا ولاد الشرموطة .. خوازيق المشير لسه نافدة من كل حتة فيكم .. وبرضه .. يحيا المشير

كسمكم على كسم المشير


واحد من افيونجية الاقباط بيقولى : منقدرش نحارب مسلمى مصر عشان ديننا دين سلام ..

وماله يا حبيبى .. احب السلام .. يا سلاااااااااااااااااااااااااااااااام .. يا سلااااااااااااااااااااااااام

يا سلام على الخوزايق الاسلامجية المرساوية وانت بتقعد عليها .. ممكن تقول سلام وانت قاعد عليها :)








Mostafa Zakaria
هقول تاني
اللي عنده خبر مش أكيد و موثق تماما من جريدة معترف بها و هي أيضا موثقة الخبر جيدا و بدون الالفاظ الفضفاضة زي مصدر و مطلع و مسئول و الكلام الفاكس دا
بلاش ينشره
لازم يكون تصريح واضح و مباشر و موثق
قول رأي او فكرة او تصور و لا تصنع من نفسك أداة لترويج الإشاعات
و لا تتحدث عن مؤامرة طالما لا تستطيع الاستوثاق من صحة مزاعمك
كل واحد يفرق بين الخبر و النبأ و التوقع و الاستنتاج و الرجاء و التمني و التصور
و اللي بيقول تحليل يذكر انه بيسرد رؤيته الخاصة او يقول هي منقولة عن مين تحديدا
كل واحد يحدد بالتفصيل اللي عاوز يقوله
اللي هلاقيه بيروج اشاعة أو خبر ملفق هكلمه بمنتهى الفظاظة و يستحملني
اي كارثة بتحصل بيكون وراها اشاعاة او خبر ملفق




لو شفتم فيلم كوكب القرود باجزائه اللى اتعمل فى الستينات والسبعينات. تشوفوا ازاى قدر سيزار القرد الناطق يبث روح الثورة فى القردة الراضية المستسلمة للاهانة .. قدر يعمل منهم حاجة. طبعا القرود فى الفيلم حاجة رمزية وقتها للزنوج ولاى فئة مستضعفة من اغلبية بلطجية


يعنى لا فيه حشود اسرائيلية ولا حاجة يا توفيق يا عماشة ..




فيه ناس هبلة مستنية عماشة لما يطلع عليهم بطلعته البهية العباسية عشان يقولهم : معلش يا جماعة. اصل شفيق نجح بس ما نجحش . ومرسى اتهزم بس ما اتهزمش ..

الهبل دول بقى فاكرين ان مصر تدار من قناة تلفزيونية يقودها صحاف مصر او احمد سعيد2012 ..

اعترفوا بالواقع .. واعرفوا حجم ما وقعتم فيه من مصيبة ..

كفاية كدب وتعشيم للناس .. اتكسفوا على دمكم بقى .. مفيش احساس خالص




يا انصار شفيق ، عندكم قدرة على الحشد ؟ عندكم قدرة على الثورة وتحمل تبعات النوم فى الشوارع والميادين ؟ ولا انتم فلول طول عمركم بتوع سمعا وطاعة للحاكم وللاقوى .. وما عندكوش روح للقتال ولا للثورة ..

طبعا ما عندكوش .. وبالتالى يا ريت تتسموا بقى على دمكم وتسكتوا


يا انصار شفيق ، بينيموكم بالاشاعات والتصريحات والدعوىالقضائية الهبلة بتاعة بطلان ترشيح مرسى ..

انتم عاملين زى التور فى الساقية .. وزى الفار ورا الجبنة وزى الحمار ورا الجزرة ..

شوفوا الاخوان فازوا ازاى واعملوا زيهم


اقصى حاجة بتعملوها تحطوا صفحة سودا وحداد على بروفايلاتكم ..

اقصى حاجة بتعملوها بتصبروا نفسكم ان شفيق كان الفايز .. يا عينى حالتكم صعبة اوى ..

اقصى حاجة بتعملوها بتتحملوا شتايم الاخوان وانصار مرسى فى الشوارع وهما بيتحرشوا بيكم ويقولوا لكم : مرسى هيحجبكم يا بتوع شفيق يا فلول يا معفنين ..


يا انصار شفيق ، اعملوا ثورة وانجحوا فى فرض مطالبكم وانا ابعت لكم وسام. انا باحترم الاقوى ولو كان عدوى وباحتقر الضعيف ولو كان صديقى


اصل اقباطنا الحلوين بيحبوا يتمنظروا بقال ايه سلميتهم وانهم عقيدة سلام .. ولما تقولى لهم الناتو مسيحى برضه وواخد حقه تالت ومتلت .. يقولك الناتو مش مسيحى .. يعنى بيكفروا مسيحيين زيهم عشان مش على هواهم ولا على نفس المذهب .. نفس التكفير اللى بيعمله المسلمين السنة ضد الشيعة




انا مش فى ايدى حاجة .. اللى فى ايده حاجة يعملها


لو وافقتونى اصلا يبقى انا على خطأ ..

لو وافقتونى يبقى انا كدابة ومنافقة

انما لانى مع الحقيقة دايما وباقول كلمة الحق دايما وانا ادرى بنفسى منكم بى .. لذلك ترفضون كلامى .. وستعلمون وجاهة رايى فى النهاية ككل مرة .. ولكنكم تكابرون الان ..

وكم قلت لكم من امور وتحققت وامنتم بما طالبتكم بالايمان به ولم تشكروا لى ..

واليوم اقول لكم امورا ترفضونها وتكذبوننى وتهاجموننى .. فعندما تتحقق لن انظر اليكم ولا اعتبار لكم عندى .. نفسى فقط هى الصديق والاهل والاحباب .. ورايى وحريتى الاولى عندى .. مهما حاربتمونى .. فاننى مستمرة مهما فعلتم




الافيون المسيحى لا يقل خطرا على الشعب المصرى من الافيون الاسلامى

يسقط يسقط حكم الكهنة والشيوخ وقيادات الاخوان والسلفية والكنيسة




كس امك يا طنطاوى يا ابن الوسخة

يسقط المجلس العسكرى الخائن مطيع امريكا ومسلم مصر للاخوان ..
جريدة حقيرة تبخر للمجلس العسكرى الخائن .. يا طنطاوى يا منبطح لاوباما يا حقير


يعنى طنطاوى هو الله والاخوان هم الشيطان ولا ايه بالضبط .. تبريرات واهية لشعب ساذج ابله


ولاد الكلب فاكرين مصر نجت بحكمة طنطاوى الخائن
يا شعب متخلف يا ابن الكلب


نعم لوضع صورة مرسي فى المصالح الحكومية عشان كل ما تشوفوها تفتكروا طنطاوى اللى خدعكم واداكم الصابونة ، وانبطح لاوباما ، وقال ايه حكمة طنطاوى وقواته المشلحة لانقاذ مصر من الخراب. يا ابن التيت يا طنطاوى ، يا ابن الكدابة يا طنطاوى ، كداب وبجح فى كدبه ، يا طنطاوى يا جبان يا عميل الامريكان ، يا منبطح لاوباما ، يومك قريب ، يومك قريب وعلى ايد مرسى اللى حطيته عشان يخرب مصر ، يا ابن الكلب يا طنطاوى حكم الاخوان لمصر اكبر خراب لها ، بتضحك على مين يا ابن الكلب يا طنطاوى

مفيش مشير مسك مصر الا كان خاين واوصلها للتهلكة والهزيمة والخراب . من عامر لطنطاوى يا قلبى لا تحزن


طز فى صناع الاشاعات فى الشئون المعنوية يا طنطاوى


انا وصفت انصار شفيق امبارح بالكلاب .. لسبب واحد .. ان الكلب كما فى القران ان تحمل عليه يلهث او تتركه يلهث .. يعنى مطلع لسانه زى الاهبل على طول .. وللاسف ده اللى بيحصل لكل اللى بيصدق جواسيس طنطاوى واشاعاتهم الصادرة من الشئون المعنوية لتنييم وتخدير انصار شفيق ............ تحب تصدق كل اشاعات طنطاوى


واحد من المعرصين جواسيس طنطاوى بتوع الشئون المعنوية اسمه فؤاد صوما .. ما وعدنيش بحاجة الا وطلع كداب فيها

الاول قال ان انتخابات البرلمان ههتاجل ما اتاجلتش واتعملت فى معادها تمام

والتانى قال ان انتخابات الرياسة هتتلغى وما اتلغتش واتعملت فى معادها تمام

والتالت قال لى صباحى لو زحف على ايديه ورجليه وديله مش هياخد صوت واحد وخد اربعة مليون صوت

والرابع قال شفيق فايز .. ومرسى فاز




جيشك مش راكع لامريكا ده منبطح لامريكا .. وجريدة الدستور الحقيرة شغلتها انها تخدع الشعب الساذج عشان يهتفوا بحياة المشير الخائ


يحيا طنطاوى البطل. اللى اتعلم من السودان ومن افغانستان. يحيا طنطاوى الضعيف الجبان ، عميل السعودية والامريكان .. يحيا طنطاوى اللى وضع اول رئيس للاخوان على كرسى رئاسة مصر كرسى عبد الناصر .. والله لو فيه قائد اعلى مضبوط يجيب لك اعدام يا طنطاوى على خياناتك


ساب لك ايه يا صبية حسين طنطاوى لما خان

ساب لى عجل من الشرقية اسمه استبن الاخوان




اقول تانى : رايى عندى اهم من اى حد .. رايى عندى اعز من اى حد


قيل في المثل : أكذب من قينان

والآن المثل الصحيح يقول : أكذب من رجائي .. والشئون المعنوية للقوات المشلحة




الصديق الحقيقى لا يمكنك ان تخسره .. لانه صديق

وشتان بين الصديق و "الفيسبوك فريند"


العلمانى العبيط

اخلع غماك يا علمانى وارفض تلف

العن ابوخاش الخاين طنطاوى ومجلسه العسكرى واشتم وتف

قال خطوة كمان وخطوة كمان

يا ينجدنا "ربنا موجود" يا ينجدنا "مالك الملك" .. يا ينجدنا "المشير ابو زبيبة" .. يا "بتاع الدستورية" .. يا بير الاخوان يجف

وعجبى


كل اللى فات كوم يا طنطاوى واللى جاى كوم تانى ..

شغلتى من هنا ورايح انكد عليك وعلى شئونك المعنوية الفيسبوكية


فضلوا ولاد الوسخة يقولك : ادعموا الجيش الجيش عايز دعمكم عشان يواجه الاخوان

وهووووووووووووووووب .. البس .. خد الخازوق يا علمانى يا اهبل ، ويا شفيقى يا اهبل منك له ..

القانون لا يحمى المغفلين ..

اه يا ولاد الوسخة .. يسقط ولاد الوسخة ويسقط جيش الخيانة




12 مليون علمانى وشفيقى دعموا جيش الخيانة الطنطاوى .. وراح مديهم اكبر خابور .. بالشفا

يا 12 مليون حمار .. جيشكم ميهموش ولو التمانين مليون قاموا وطلبوا دولة علمانية

يهمه بس رضا امريكا يا مغفلين


نعم للشاطر رئيسا للوزراء . ونعم للزمر وزيرا للدفاع . ونعم لابو اسماعيل نائبا اول لفخامة الرئيس محمد مرسى. ونعم لابو الفتوح نائبا ثانى لفخامة الرئيس محمد مرسى. ونعم لعودة البرلمان المنتخب شعبيا :) نكاية فى البلهاء والسذج وعبدة طنطاوى




Emad Jesus
الى اخوتى واصدقائى الاقباط والمسلمين المعتدلين
لا يمكن ان نضع انفسنا تحت اقدام المجلس العسكرى بحجه انه مغلوب على امره ولا تظهروا فى مظهر الابله الاحمق الملعوب به
بل دعونا نكون واضحين مع انفسنا ومع الشعب المصرى جميعه وجها لوجه
مواجهه النفس نصف حل المشكله

المجلس العسكرى والاخوان باعوا شعب مصر وخانوه

ده اول شئ بطالبكم تقتنعوا بيه وتكتبوه وترددوه
كلموا كل الناس بصراحه وقولولهم احنا مش اغبيا احنا عارفين ان المجلس العسكرى خاين

يسقط يسقط حكم العسكر


طنطاوى خاين قرارى وأصلى. ييجى ايه حسنى جنبه. وعموما ما هو تلميذه




طنطاوى اثبت انه عميل امريكانى اصيل
خبراء عسكريون: الرئيس يمنح «طنطاوى وعنان» قلادة النيل لحمايتهما الثورة egynn.netالمشير طنطاوي واللواء عنان كشف الدكتور محمد الجوادى، المؤرخ السياسى وخبير الأمن القومى، عن نية الدكتور محمد مرسىرئيس الجمهورية، منح المشير حسين طنطاوى رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة، والفريق سامى عنان نائب رئيس المجلس، قلادة النيل، تقديراً لهما لحماية الثورة خلال الفترة العصيبة التى شهدتها البلاد...





التليجراف: الليبراليون والعلمانيون تم سحقهم كـ«حبة بندق» بين العسكر والإخوان | الدستور الأ
www.dostorasly.com

"آمال مصر تعرضت للخيانة".. تحت هذا العنوان قالت صحيفة التليجراف البريطانية في افتتاحيتها أن حلم الليبراليين والعلمانيين بالثورة المصرية تمت خيانته من قبل الجيش والإسلاميين.




فيه وسيلة تانية غير محاكمة طنطاوى. تحريض مرسى لخلع طنطاوى. او حشد قوتكم لعمل ثورة.

ما دام رافضين او معندكمش القدرة على ده. يبقى تجاوزوا الموقف وما ترددوش قصة اصل كانت النتيجة كذا وبقت كذا .. شوفوا انتم ناويين تعملوا ايه .. لان القصة انتهت وبلا رجعة

انما الكلام اللى بيهدوكم بيه عن خلع مرسى بعد يومين او شهرين .. ده كلام فارغ ومجرد اكاذيب. الفترة الانتقالية هتنتهى يوم 30 يونيو وهيسلم السمكرى المسؤوليات كلها لمرسى ويخلع ويسيبكم مع الاخوان

واجهوا الموقف




كسمك يا مسلمانى .. كسمك يا توفيق عكاشة .. كسمك يا ضياء رشوان




كسم لاحسى البيادات وعبدة طنطاوى


من كان يعبد طنطاوى فان طنطاوى قد خان

ومن كان يعبد الله فان الله لا يخون


Girgis Sarwat
فيه أعباط محسوبين علينا بيروجوا آيات من الكتاب زى " قلب الملك فى يد الرب " ورئيس شعبك لا تقول فيه سوء " الأولى دى خاصة بالملوك مش الصعاليك والمجرمين واللى جاءوا بالتزوير .. الثانية رئيس شعبك مش حد تابع لجماعة واحدة هدفها الأقصاء من أول يوم ظهرت فيه .. بالجملة هؤلاء الفاشلين ورمم الأقباط موجهين ولا يفعلون ذلك صدفة بل يخدرون الغلابة بهذه الآيات .. لما دا يكون ارادة الله أومال الشيطان ارادته شكلها ازاى ؟؟؟ القطر كله مصاب فى مقتل وهم ومرارة قلب وخوف من المثقف غاية بتاع الخضار .. هل هذه علامة رجل من الله ؟؟؟ ونحن نعلم من اين هو .. وكل هذه المحاولات .. وأقول لهؤلاء الخونة من الأقباط .. جاتكم ستين خيبة وقرف على الدروشة والهطل .. جبت العااااااااااار .. اما اللى بيشير مثل هذه الآيات بطيبة قلب يكف عن ذلك




مستوحى من حديث نبوى شريف

قالت ديانا أحمد لشعبها : يوشك ان يتداعى عليكم الاخوان والسلفيون بمساعدة مجلس عسكرى خائن وغرب مجرم كما تتداعى الاكلة على قصعتها

قال المصريون : أمن قلة نحن يومئذ يا ديانا ؟

قالت : بل أنتم 80 مليون ، ولكنكم غثاء كغثاء السيل .. ثمانون مليون .. لا بل يكفى منهم 12 مليون شفيقى علمانى ، لو اجتمعوا لكانوا كالموج العاتى يطيح بطنطاوى واخوانه وسلفييه ومرسيه .. ولينزعن الله من صدور عدوكم الاخوانى العسكرى السلفى المهابة منكم وليقذفن الله في قلوبكم الوهن

فقال قائل : يا ديانا وما الوهن ؟

قالت حب الدنيا وكراهية الموت والخوف من القتال




الاسلام واليهودية وجهان لعملة متعصبة عنصرية تكفيرية دموية واحدة ، لكن المسيحية المصرية متخاذلة وخائفة وجبانة ، ليست كالمسيحية الغربية الاطلسية المحترمة




فعلا اذا كان الاسلام المصرى اقصائى ومتعصب وتكفيرى ودموى فان المسيحية المصرية متخاذلة ومتدروشة وجبانة وتلطع فشلها فى التواكل على الله




Rasco Lnikov عزيزتى المسيحية المصرية تماما كالإسلام لو وجدت مجالها للظهور لطغت و تجبرت و ست فاشيتها تماما كالإسلام حاليا و لكن بحكم الإضطهاد الممارس عليها على مدى قرون تحولت لعقيدة مازوخية كما كان الإسلام و مازال أمام الغرب عقيدة مازوخية يلقى بفشلة على الآخر و يبحث دوما عن حلول و مساعدة من السماء



تعسا لك أيها المسلم المصرى ، ترجو رفعة دينك ولو أدى ذلك إلى خراب وطنك مصر




طنطاوى عبد اوباما راكعا امام اوباما "بعد تسليم مصر للاخوان بقيادة محمد مرسى" :

اوباما مالك الملك تؤتى الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بيدك الخير انك على كل شئ قدير


مبروك على نجاح غزوة الرئاسة - وهى الغزوة الاهم والاكبر للاخوان والسلفيين فى مصر - نجاحا منقطع النظير والفضل لاوباما مالك الملك يؤتى الملك من يشاء


هل رأيتم أحمق من أناس يتهمون الشعب المصرى بالمسؤولية عن وصول مرسى الى سدة الرئاسة .. ولا يتهمون طنطاوى ومجلسه العسكرى بذلك بل يبرئونه


الى المقتنعين باكاذيب طنطاوى لعنه الله بشأن انه لو نجح شفيق البلد كانت هتولع .. وان طنطاوى حمامتك يا طنطاوى حمامة سلام .. وان طنطاوى حمامة سلام .. وبطل مغوار انقذ البلد ..

بقولكم ايه .. انتم فعلا شعب ساذج واهبل ومخه فى رجله ..

طنطاوى رضخ لتهديدات اوباما وهيلارى كلينتون لان دول اللى بيخاف منهم ودول اللى بيسمع كلامهم .. الحاجة التانية طنطاوى ممكن يكون اخوان هو نفسه ..

انتم بقى زى ما وصفتكم كلاب لاهثة جائعة .. مطلعة لسانها ببلاهة على طول .. مستنية اى عضماية من المجلس العسكرى عشان تصدقه وتسبح بحمده .. انتم احرار طبعا .. بس بعد كده ما تشتكوش


مفيش حاجة اعلى من الرئاسة .. ومفيش حاجة بعد الرئاسة خلاص .. افيقوا ايها المخدوعين فى المجلس العسكرى والمقتنعين ببراءته .. المجلس العسكرى وطنطاوى خائن خائن خائن


طنطاوى : عبد الحكيم عامر مش أحسن منى هو عمل نكسة يونيو سبعة وستين وسلم سيناء للصهاينة وأنا عملت نكسة يونيو ألفين واتناشر وسلمت مصر كلها للاخوان (الصهيونية الاسلامية) وللصهاينة (الصهيونية اليهودية) .. وفوق كده قدرت اضحك على الشعب الاهبل العبيط وافهمه انى بطل انقذت مصر من الخراب والدمار ، اما شعب اهبل صحيح


وانطلق الملأ من عبدة طنطاوى ولاحسى البيادات أن امشوا واصبروا على آلهتكم إن هذا لشيء يراد


تسليم طنطاوى الرئاسة للاخوان كان هو الفيصل الواضح والاخير والاكبر - لانه ليس فوق الرئاسة شئ ولا بعدها شئ ولان حجج المجلس العسكرى اصبحت كلها داحضة واستفقنا على انه زينى بركات 2012 - ، كان هو الفيصل لتوضيح انه خائن وينوى تسليم مصر من البداية للاخوان ولكنه قام بحملات اعلامية ضد الاخوان وقام بحل البرلمان للتضليل فقط لا غير .. للتضليل فقط لا غير




الى كل من عبد طنطاوى ووثق فيه خلال العام ونصف الماضية وظن انه ضد الاخوان ومع الدولة العلمانية فى مصر .. ارجو ان يفيق على الحقيقة ولا يستمر فى التخلف العقلى الذى لازمه طوال السنة ونصف الماضية


Fady Karim
سوف تلعب الكنيسة بالتأكيد الآن ذات الدور الذي تعودت على لعبه طوال أربعة عشر قرناً خلت، وهي أن تفتح أحضانها للأقباط بصفتها وطناً بديلاً سماوياً، وأعتقد الآن أن جزءاً لا يستهان به من الأقباط الذين كانوا قد غادروا سياسياً قوقعة الكنيسة سوف يعودون إليها، بعد أن أدوا دورهم بالقدر الذي يطيقونه في الثورة وفي التصويت في الانتخابات، لكي تنتهي الثورة وديموقراطيتها بما يحق لهم اعتباره كارثة، خاصة وأن التربية الكنسية تجعل الأقباط يستعذبون الألم ومشاعر الاضطهاد، معتبرينها صليبهم الذي عليهم حمله حتى يصلوا لملكوت السماوات، أي الجنة بالتعبير المسيحي. .. كمال غبريال




Rana Rola

فى حالة عدم قبول مطالب الشعب المصرى سيكون لنا أجراءات تصعيديه لن تراها مصر من قبل وسنفرض أرادتنا والأن نحن نعلم جيدا كيفية الضغط وسنضغط بكل قوه ومطالبنا هى

1- عدم قبول نتيجة الأنتخابات الرئاسيه لعدم نزاهتها لما شابها من عمليات تزوير تمت ب...دقه باللجان الفرعيه ومعنا كل مايثبت تورط جماعة الأخوان فى عمليات التزوير ومن الذى أتفق مع عمال المطابع الأميريه لتزوير ارادة المصريين

2-أستمرار المجلس العسكرى فى ادارة شئون البلاد ومعه حكومة تسيير الأعمال برئاسة الدكتور كمال الجنزورى

3-أصدار المجلس العسكرى قانون لتجريم الأعتصامات وأن يتم أخلاء ميدان التحرير فورا دون قيد أو شرط

4-أعلان نتيجة التحقيقات بداية من أحداث 25 يناير وكل الأحداث المتتاليه ومن وراء موقعة الجمل ومن قتل الشباب فى هذه الأحداث ومن قتل شباب بورسعيد

5-الأعلان عن المتسبب الحقيقى فى منع الأخوه الأقباط من الأدلاء بأصواتهم فى أنتخابات الأعاده

6-وقف جميع القنوات التى تحرض على الفتنه والفرقه بين المصريين

هذه هى مطالب الشعب المصرى لن نرجع لبيوتنا ألا بعد أن تنفذ هذه المطالب




نعم لعزل طنطاوى الخائن وتعيين وزير دفاع جديد .. ناقصة كمان عبدة طنطاوى اللى اداهم الصابونة ولبسهم مرسى ولسه بيدافعوا عنه

مصر كلها اتسلمت للاخوان اشمعنى وزارة الدفاع يعنى. ولا وزير الدفاع انسعر خلاص وبقى اعلى من رئيس الجمهورية. عموما هو فعلا انسعر من ساعة ما انقلب على رئيسه وقائده الاعلى مبارك .. وخلاص محدش بقى بيهمه .. وما دام طنطاوى هيموت على منصب وزير الدفاع ، ساسعى جاهدة لحرمانه منه وتهديده بالحرمان منه .. ولا الشعب يعانى ، وهو يستمتع




Emad Jesus
ايها المشير االاله القدير
نسجد لرايك ضمن البعير
ونحذو حذو جهلك المنير
فاجعلنا من اتباعك الحمير
وانر علينا بعلمك الضرير




أدى فوز مرسى الاخوانى الارهابى الظلامى المتطرف المجرم التكفيرى الاكبر برئاسة مصر ، الى تقوقع الاقباط مرة اخرى الى حالة الدروشة والغيبية وانتظار الفرج بالدعاء ، وبالسلبية ، وبالنفاق ..

فلتتقوقعوا يا أعزائى ولتدعوا وتبتهلوا آلاف السنين ، فلن يستجاب لكم ، ماذا عند السماء لكسالى ضعفاء ، وماسوشيين جبناء ؟


يا مرسى افشخ طنطاوى

عايزينك تفشخ طنطاوى

طالبينك تفشخ طنطاوى

يا مرسى افشخ طنطاوى

يا مرسى افشخ طنطاوى

عايزينك تفشخ طنطاوى

طالبينك تفشخ طنطاوى

يا مرسى افشخ طنطاوى

يا مرسى افشخ طنطاوى

عايزينك تفشخ طنطاوى

طالبينك تفشخ طنطاوى

يا مرسى افشخ طنطاوى


اخلع غماك يا علمانى وبطل تلف

كسر سنان طنطاوى ومجلسه واشتم وتف

قال خطوة كمان وخطوة كمان وهافضل مصدقه دايما مهما ادانى من خوازيق

يا اوصل اخر الطريق يا البير يجف

وعجبى على العلمانى العبيط




Afandiina Basha
المعلم حنفي : لو مرسي ما حلفش اليمين امام الدستوريه العليا سيعلن الجيش ان منصب الرئيس شاغرا

مدام حنفي : حنفي

المعلم : يا وليه انا لما اقول كلمه لا مونكن تنزل الارض ابدا

مدام حنفي : حنفي

المعلم حنفي : خلاص المره دي هاتنزل ومش لازم يحلف خالص




يا اعبط خلق الله ..

ما دام طنطاوى كدب مرة واتنين وتلاتة ..

يبقى بديهى ما تصدقهوش ..

انما برضه بتصدقوه .. تبقى اعمل لكم ايه يعنى